Sunday 18 October 2015

Tag Deuter Original

Dulu aku ada backpack Northface 60ltr, gigih la angkut pi Sabah, Cambodia, Japan etc.
tapi setelah sampai masa, tali dia pun putus, maka aku pakai adidas 35ltr atau trolley bag cabin size. Maklum la da tua kan, malas aku nk beli mahal2. Lagi satu aku mmg light traveler, bwk yg perlu je.

Tapi memandangkan aku bukan org kaya sgt, terpaksa gak pikul beg berat2, maka aku pun membuat keputusan utk beli bag baru. Byk jenama dlm pertimbangan. Antaranya Karrimor sbb masa ne Sport Direct tengah sale gile. Tp incase bukan time dia sale pun, harga laei murah dr tempat laen. Tp aku dengar ada org kata kedai kt Kompleks Pertama tu murah gak. Tp sbb aku org jauh, malas aku nk pi survey2 bagai. Aku pun tengok2 dr Lazada.

Aku tertarik dengan Deuter Act 40+10 silver (tertarik sbb murah yer) dan laei murah kerana aku bole gune 15% discount as first user. Maka harga bag aku tinggal RM391. Tak sampai seminggu, bag aku pn sampai, yeah, aku pn tengok la tag, buckle, zip bagai. Aku google nk check ori ke tak. Ok ok, aku start confuse bile dlm internet cakap ori vs tak ori blablabla. Bag aku py tag x sama mcm ori yg dia kata kononnye tu. Tp buckle Woo Jin and YKK, zip YKK mmg ori. Aku pi Sport Direct compare product, label kt sini sama mcm kt internet. Abes nk menyesal ke ape ne?




Malam tu aku mandi tak basah, makan tak kenyang, aku pun tulis email ke Lazada, suruh supplier clarify. 24jam aku tg takde reply. Aku buntu, aku comment kt facebook UFL, tak reply. Da biasa sgt dengan escalation kan, so aku pn terus email direct Deuter Germany (gile kan berani email direct ty asal laen2 ne, kalo nk tukar pn inform la org rmi sbb org dok ckp kalo tak sama nnti tak ori). Well, aku tak harap derang reply pun. So aku pn google supplier aku pn web dan aku jumpe MFM Outdoor dekat mudah.com. Aku pn terus sms dia. Owner baik, dia kata brg dia ori, nnti dia check stock dia yg sama mcm tag aku tunjuk kata ori kt internet tu. Owner ckp kalo aku nk bole swap bag yg sama sebijik dengan internet kata ori tu. so kitorng pn swap la, rugi aku byr shipment poslaju RM12.

Keesokan harinya, aku dpt reply email dr Deuter Germany, suruh wakil mesia jawap. Lepas bg gambar sume, derang pn confirm bag aku adalah ORIGINAL.

Baca komen dia ne hah kalo tak caya.


 

2 comments:

  1. Begitu skali nak tau genuine ke tak, gigih weh.

    ReplyDelete
  2. Hi,

    Can I check your ACT Lite uses Woo-Jin-D Flex buckles or YKK buckles? I saw the Deuter bags sold in stores use YKK buckles. Want to know whether those are original or imitation Deuter products.

    ReplyDelete