Wednesday 5 September 2012

DIY - Drill Dinding

Selamat Hari Raya. Bile da hari raya ne mesti la nk buat open house kan. Walaupun rumah ku huduh, ada pancing ikan kt ruang tamu, still aku nk ajak gak orang datang rumah.



Aku serabut tengok barang2 kt umah sepah2 merata, ne sbb aku takde lemari. Apa yg aku ada ialah rak Lack yg aku angkut 3 kali pi IKEA. Asal lalu sebelah rak ne rs cam sakit je bulu mata aku ne sbb puas pikir cemana nk pasang.

Satu hari yg indah, sebelum bulan puasa, aku ada try masuk website, mintak tlg org pasang, respond byk gile ada yg quote rege kt aku dr RM400 kepada RM200. Tak byk pun, cume nk pasang yg kt belakang pintu tu 4x, rak Lack 5x dengan frame gambar. Nk pengsan aku tgk rege. Aku pn tangguh sampai la last week, masa adik aku ada sini. Aku mengambil keputusan utk beli drill pastu buat je sendiri. So, bgn pagi beriya2 la pi carik, parking kalo bole nk masuk atas escalator tu sbb tak sabar nk drill. Nasib baik adik aku ne tere.

Impact drill dan hammer drill adalah sama, cume function hammer drill tu perlu kalo umah korang jenis batu kuat macam raksasa. Impact drill tu org byk gune sekali utk skru/unskru, tapi impact drill Bosch pn ada function hammer walaupn kt kotak tulis impact drill ja.




Rege, RM219 Impact Drill Bosch GSB 500 RE (ACE Hardware Queensbay, Sept 2012). Tak check kt kedai laen rege berapa pn, tapi compare dengan Black & Decker Hammer Drill 500W (ACE RM259), bosch yg aku beli ne offer laei byk barang. Bosch Biru utk pro, hijau ngan merah pn ada, tapi tu beginner kot. Aku bukan nk gune hari2 pn so aku angkut ja Bosch ne. Sbb menda ne mahal haram, sapa nk pinjam aku nk sewakan ikut hari, sampai pulang modal.

Drill bit tu yg tolong tebuk lobang tu, utk dinding selalunye kaler silver. Pastu ada satu jenis, multipurpose drill bit ne bole masuk utk tiles ngan dinding biasa (RM6.60).




Konkrit biasa apartment, so aku beli wall plug (RM1.50 x10) dengan skru (RM2.50 x10) yg sesuai. Skru mesti lebih pendek dr wall plug. Gune drill bit yg kecik dulu, pastu try masukkan wall plug, sket, kalo tak bole upsket.


Hari ne hari Jumaat, cuti, mesti org tgh rehat2 kt umah. Kalo nk drill bising2, ada kena baling ngan kasut karang, so kitorng tgu jiran aku nk tgh reno umah, start drill, baru kitorng drill, so tak nampak sangat kitorng yg buat bising. Mesti jiran tetangga yg laen confuse, "Eh, sapa yg bising ne". Dari dalam lif laei, da nyorok2 kotak drill tu sbb takmo jiran syak kitorng yg buat bising nnti. Sbb tak tere, equipment byk gile. Nk conteng dinding la, nk mark kt bit la, nk check balance ke tak. Mula2, gune pensel, marking mana2 yg bole. Pastu kalo tebuk mesti lari sket kan, so lukis balik la lobang laei sekali.



Adik aku yg drill, aku tolong sibok je. Ada satu masa tu, muka aku laei dekat kt dinding dr muka dia, smpai bole rs habuk2 terbang kt muka, terus tak cantik.

Rak yg last sekali tu agak menganggu emosi, mungkin sbb da letih. Rak tergantung kt beam. Hantu betul la kena bukak balik.....

2 comments:

  1. Da cantik rumah kamo ye,

    pas ne bole wat part time, " mengambil upah drill dinding batu,kayu, besi dan apa jua permukaan dengan kadar munasabah, anggota badan manusia juga diterima "

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha pancing still ada weh.
      Nnti nk amek upah tambah RAM kt kepala, sesapa berminat...

      Delete