Monday 26 September 2016

Road Trip Ipoh - Day3 End

Sambungan Road Trip Ipoh - Day2

Hari ne kena kemas barang nk check out da. Smlm StudentTua siang2 da ckp kul 7AM nk gerak da sbb dia nk balik KL da. Blur da balik semalam, Jessy je join dia. Breakfast mula2 plan nk pi Mee Daud Mat Jasak, mmg dekat je dengan hostel. Kalo jalan kaki pn sampai dlm 10mins, tapi akhirnya aku decide nk bwk kete gak. Nasib baik aku bawak kete weh, kedai tu tutup. Selalu elok je bukak tatau pasal ape. Depan kedai ada iklan cari kerja kosong, Jessy call nombor tu ty kedai bukak tak, mesti owner ingat ada org mintak keje, lantas owner cakap ada cawangan laei kat dengan Sg Kinta, Mee Kari Sayuti Mat Deris. Gigih la pi drive carik cawangan tu. Lepas sesat 2-3 kali akhirnya sampai kedai yg di katakan itu. Malangnya dia kata kedai bukak kul 930AM. Terpaksa bwk la derang ne breakfast dekat Nasi Vanggey dengan harapan adalah nasi, malangnya roti canai je ada. Takde back up plan utk breakfast sbb takde lak ckp Ahad tutup kedai tu. Kitorng gigih kembali ke kedai Mee Kari lepas tu. Dia ada mee kari, sup dan kicap. Sbb aku peminat mee kari tegar mcm mak aku, aku pn try mee kari dengan sup. Rs biasa2, style kuah cair versi cina.

Lepas makan, kitorng pi pasar pagi Memory Lane. Masa ne da kul 1050AM. Panas da weh. Besar dan panjang tempat ne. Mcm2 ada, brg2 vintage, pakaian, mainan etc. Kedai makan pn ada area sini, aku rs kalo malas pusing2 mkn sini pastu terus ronda pn bole. Ne mmg kena pi pg weh, masuk kul 12PM nk terbakar kulit rs. Disebabkan semua orang wajib beli barang, ada yg beli tali pinggang, bag hiking dan madu.

Tadi tak check out laei, lega rs bole lepak kejap. Bila aku ty pekerja hostel bile bole check out, dia kata kul 2PM pn bole. So kitorng tido seround sbb panas gile berpeluh td. Dlm kul 1PM, kitorng gerak pi Gua Tempurung. Nk pi sana kena lalu highway, jam pulak tu tapi nasib baik satu exit je, Gopeng. Follow Waze selamat sampai. Kitorg nak try Tour 1 (RM8) sbb Gemuk ngan selipar je pun. Sebenarnye pompuan yg jaga kaunter tu tak ty pn nk Tour mana, terus je mintak RM8 sorang. Mula2 tu rs sejuk la kt pintu gua tu, lama2 rs mcm panas sbb takde angin, peluh sekali laei. Percutian ne byk peluh aku rs. Jalan dlm gua bersih, cukup cahaya so takya takut mcm kt Gua Mulu atau Gua Angin/Pari kt Sarawak. Bile Tour 3 je kena bwk equipment camtu. Tangga banyak, dan nk ke Tour 2 tu cume tambah beberapa tangga saja laei. Aku rs ada baik teruskan Tour 2 je. Mula2 kitorng berbelah bg sbb tadi bayau Tour 1 je kan, tp tgh pikir2 tetibe ada pakcik tu ajak naek je. Aku rs mesti dia ingat kitorng confuse tatau nk pi mana, padahal kitorng tgh piker halal tak pekerjaan ini. Bile naek jumpe pakcik guard explain pasal wind tunnel dalam tu, sejuk cam ekon weh. Best la nk keringkan badan jap. Pastu bole la proceed. Nk balik laju je kan sbb byk turun tangga ja. Smpi2 kt pintu gua aku berlari2 anak (tipu) pi carik pakcik jaga ckp kitorng nk byr sbb terlajak pi Tour 2. Pakcik tu baik dia kata takpe la. Berkat berlaku jujur kot ne, jimat 4 hinggit. Sebelum balik beli cempedak mkn dlm kereta (Gemuk kedekut beli sket je).

Kuar dr gua td da kul 4PM, so kitorng cam da lapar balik dan decide nk makan Nasi Vanggey sbb Warak1 tak pernah mkn laei. Ada option Laksa Sarang Burung tu tapi pilihan nasi nampak laei menarik, maka masuk Ipoh balik la kite. Masa lalu nk pi gua tadi Nampak byk warung durian tepi jalan. Perak ne kaya gak dengan pilihan durian yg sedap. So singgah kt satu kedai ne sbb nampak kosong takde orang lepas tu ada kosi meja. Mamat yg jual ne ckp nk bg durian yg best tapi durian dia mcm tawar, biji yg kedua keras pulak mangkaq mak aku kata, ne kalo buat jem bole la. Warak1 ne pakar durian dia pn panggil komplen, so durian ketiga pn sama, last kitorng bla je, mahal gak dia kire RM15/kg, total RM40 utk tiga biji tak sedap. Tp bile aku tgk anak dia maen kt belakang kedai rs kesian lak. Takpe la rezeki anak dia. Lepas tu kitorng meneruskan perjalanan masuk ke Ipoh.

Nasi Vanggey ada byk, tp yg kitorng da pi byk kali tu yg dekat Greentown. Sentiasa ada org, tapi still ada tempat duduk sbb besar dan org pn x dok lama, makan je bla. Masa queue tu aku amek gambar mamak tengah keje amek lauk2 letak kt nasi, sekali dia nampak aku amek gambau dia sengih2, hasilnya aku dapat dua ketul ayam rempah HAHA. Untungkan, tapi sebab ayam dia cam besar mmg aku tak abes pn selalunya. Lepas tu kitorng terus balik Penang. Aku sampai sudah tak tengok pokok Ipoh depan Railway tu. Rsnye kitorng sume tak pi Heritage Walk sbb Street Art pn da penat. Takde sapa pn tido dlm kete, bagus derang ne, kalo tido mmg aku amek gambau post kan 9gag.

Sekian, next road trip maybe Johor kot.

Ko nampak tak caner bole sesat, papan tanda kt lantai

Mee Kari dan Sup
 
Memory Lane
 
 
 

 
Kalo setakat Level 2 pakai selipar jepun je pn bole weh
 

No comments:

Post a Comment