Thursday 4 October 2012

Acheh Part1

Sebelum lupe perasaan dan pengalaman, aku pun tulis entry ne. Kali ne aku pergi dengan geng KL dan geng PG. Terima kasih la dekat KL1 sbb dia yang buat plan untuk trip ne. Aku membontoti ja. Takle nk tulis nama kat sini, even gambar muka pn aku tak letak, karang derang ne mintak royalti nasi kandar sepinggan.

September 2012, currency rate yg aku dapat.
RM
RP
559.3
1700000
3039.513678
0.000329

Masa: Lewat sejam dari Malaysia (kire kalo Malaysia pukul 10pm, Acheh 9pm)
Matawang: Rupiah

Day 1 - PNG > KUL > Acheh > Pulau Weh

Pi Acheh dengan AA memang takde dari Penang, so aku kena turun KL dulu, dari KL baru ke Acheh. Flight dari Penang kul 6:50am, sbb kenangan pahit kena tinggal flight dulu, maka kul 5lebe laei aku da terpacak kt airport. Mula2 aku pikir nk menapak je pi airport sbb umah aku sekangkang ja, walaupn sekangkang, ianya kangkang yg besar ye kawan2. Nasib baik kawan-aku-yang-serabut-kerja ada sini, offer antar.

Kul 10:50am, kami pun berlepas dari LCCT. Perjalanan KL-Acheh lebih kurang 2jam. Tido macam orang mabuk sbb pagi tadi bangun awal nk kejar flight PG-KL. Ramai student Malaysia dalam flight. Rasanye derang ne belajar agama. Sampai ja airport, Imigresen dia simple jap. Beratur pn tak panjang. Sampai2 ja, jangan runsing, kat depan tu ada ramai taxi driver cari orang, kalo takut kena tipu bayar driver, korang carik papan tanda ne, pastu mintak kurang la.

Ingatkan sampai awal nk pi jalan2 kat Bandar Acheh, tapi sbb masa tak sesuai, so kitorng direct pi Perlabuhan Ulee Lheu. Driver pun bagus, dia offer je nk pi beli tiket dulu pastu pi balik Bandar Acheh, tapi sebab takut tak sempat, laei pn, dalam tentative mmg ada pi jalan2 bandar nnti satu hari. So direct pi beli tiket pastu tgu berjam2 kat Port. Tiket bole beli pegi-balik punya supaya nnti senang ar, takyah nk beratur dua kali. Tiket ekonomi cepat abes, Executive pn da ok da asal bole duduk ada ekon sudah.

Kami sampai dlm kul 2PM, kul 4PM baru bot sampai. Bot sampai awl 30min ye, jgn mengada ingat nk pi jalan mana2 kalo smpai awal kt jeti. Dekat dengan Jeti ada kedai makan, tapi tak sedap pn, mahal laei ada la. Konon, nk rasa makanan Aceh kan, aku pn pi la nk try nasi campur dia, telur+pais ikan+kuah = Rp.12,000. Beza Rp.1,000 dengan kawan aku yg amek sayur (aku rs pucuk ubi). Bile aku tanya asal mahal ne, dia pn cepat2 nk bg sayur kat aku gak, aku takmo sbb kalo travel selalu perut mesti masuk angin so, aku try elak amek makanan-kuat-kentut ne. Sementara tunggu bot sampai, aku pi carik surau utk semayang Zohor. Ada surau terbuka kt tempat ne, tapi takde telekung. Tempat amek air semayang dia pn dekat je kt situ. Masa aku tgh beriya nk pakai tudung balik lepas muka basah2 dengan air semayang, tetibe ada pakcik, "Eh, ne tempat wuduk perempuan ya?", aku pn terkejut, masalahnya dia tanya bukan nk keluar bile nampak aku, dia buat tanya dua kali pastu buat cam tatau ke. Aku lak yg rs aku salah masuk.

Sampai Balohan Port, takyah susah2 nk carik driver, nnti ada je org approach. Lepas tawar menawar, kitorg pn pi la KM0 (kilometer zero) pastu baru pi Bungalow (Rp.150,000 satu taxi). Ini adalah lokasi permulaan tanah Indonesia, dan penghujungnye ialah ada satu tempat tu (lupe nama) kt Irian Jaya. View mmg cantik kt sini, katanye ada Sunset tapi kami tgu takde pn, mungkin sbb mendung aritu. Kami ala-ala maen nyorok2 ngan H1N1(babi) kt situ, selamba je dia maen sondol2. Terpaksa panjat pagar sbb malas kena samak nnti. Ada anak peniaga kt situ, dia tere, aku rs kalo takde org mesti dia buat cam koboi naek kuda je ngan menatang tu.

Kami sampai Fina Bungalow (1 bilik AC - Rp.300,000) dekat nk Magrib, bilik best, view pn best. Aku cepat2 mandi, sbb nk kejar Jemaah kat surau kat situ. Teringin rasa cemana jemaah kt sini. Aku sampai agak lambat, derang tgh tahiyat awl. Perempuan cume 4 orang ja, masa salam, sume org mcm cium tangan. Pembahagi kawasan sempayang pompuan ngan laki pn takde cover, kire kalo nk betulkan jambul terkeluar ke, nk picit jerawat ke, kena la masuk tandas. Rasa cam kat Malaysia jugak, mungkin ada yg laen sket, tapi aku tak perasan. Time doa je la kot laen sket. Maka, putusla sembahyang jamak-qasar aku di sini.

Kami dinner kt bawah tu je. Sbb masa aku lalu nk pi surau tu, bau sedap gile. Nasi goreng telur dengan Teh Ais rasa laici dia cume Rp.15,000.

Lepas makan, kami jalan carik kedai untuk diving (aku mesti la tak diving, aku ne kan penyebok ja). Jalan nk pi kedai tu cam gelap sket dr Fina Bungalow, byk tangga, jalan berhimpit sambil pinjam henpon yg ada lampu suluh budak kedai tu punya. Tapi kedai tutup, sok pagi datang balik. Sampai je bilik, terus pengsan smapai esok.

Day 2 - Pulau Weh (Iboih)

Subuh kat sini awal, kul 5 aku da merangkak2 masuk tandas. Tak merangkak pn sbb aku tido atas. Semalam KL1 beriya nk tido bawah. Kan kami 3 org, so sorang kena tido katil tambahan. Tak susah sgt nk bangun pagi sbb KL1 ne asik buang air je, mungkin kali ke 18 aku terus bangun semayang. View mmg cantik la kat sini, lepas semayang aku tak tido da, tapi menikmati keindahaan alam.

Pagi ne nk pi snorkel da, aku penakut air kan. Tapi aritu aku cool je. Lepas sarapan, baru nk pi balik kedai diving tu. Sarapan sedap gile, tgk ne, nasi gurih Rp.8,000.
Yg nk diving 2 orang ja, yg laei dua orang penyebok ja. Owner kedai baik gile, dia kata yg snorkling tu tumpang je bot tu, masa org tgh diving, bole la nk gedebush kejap. Free okay! Geng KL ne ada da equipment, jimat. Life jacket pinjam bot punya, flipper tak perlu la dulu, ikan duyung kan. Dalam pukul 9am kot, kitorng turun balik pi kedai tu.

Pergi tiga tempat diving (Rubiah Sea Garden, Batee Tokong & Underwater volcano). Satu kali diving, Rp.250,000, siap dengan equipment oksigen segala. Kalo lubang hidung besar pn bayar sama. Lepas diving kena rehat sket, maka tiga kali ulang balik naek darat. Lokasi pertama snorkel tu okay la, arus biasa2. Boatman tgk aku terkepak2 nk gerak tapi tak gerak, dia suruh amek flipper kat kedai nnti. Sebenarnye kena byr, satu equipment Rp.15,000, tapi sbb da geng ngan boatman, pi amek sendiri flipper kt rak cam rumah sendiri ja.

Masa tgu second dive, pi makan Soto Nasi kat kedai makcik ne (Dolphin Restaurant, Rp.30,000), mahal tapi sedap. Tengah duduk, sambil air jurai2 bawah kosi sbb tapi kan masuk air, tetibe ternampak org bwk durian lak. Sbb masing2 malas nk gerak, tetibe nampak instructor diving tu nk pi sana, lantas, mengkirim durian, nk sama byk macam pakcik yg lalu tadi. Rp.15,000 sebiji. Simpan jap, lepas balik dive nnti baru makan.

Yg kedua tu rs nk pengsan tgk sbb ombak kuat gile. KL 2 turun snorkel sorang2, aku tengok dari atas. Mula2 kan rasa mcm nk turun, aku pakai da flipper ngan mask siap2, siap bernafas dr corong tu laei, tetibe lak aku rs cuak, aku ngan mask, flipper bagai, tapi duduk tercongok dalam bot, nasibla kan, takde org tgk pn. Aku tak perasan pun, tetibe boatman ckp, "Bukak la muka tu, kan panas", neves nye pasal kan....

Underwater volcano tu mmg cun, rs cam buih2 dari bawah. Tapi sbb kawasan gunung berapi kan, bau sulfur tu kuat sket. Aku layan buih tu kejap ja, pastu aku sambung tengok ikan.

Letih ar petang tu, sbb boatman baik, bagi tips kt dia sket. Lepas da sampai bilik, br teringat tertinggal durian, redha je la sbb da letih. Petang tu, aku sempat pi jemaah Magrib. Kali ne aku sorang ja pompuan, jemaah laki tak ramai. Lepas semayang, aku tatau doa time bile, alik2 ramai je yg balik. Aku nampak ada sorang ne mcm TMJ, okay, orang Aceh pn hensem2. Masa nk lalu bilik, aku nampak durian tadi, mesti derang pikul balik tadi, Mlm tu makan durian tadi pulak sambil berborak dengan tuan bunglow, makan laju gile, lapar kot sebenarnye. Ntah cemana, tetibe tuan bungalow bawak pi makan malam kt kedai laen, aku rs aku da mabuk masa tu, tak fokus, maapkan aku geng.

Sambung Part2

1. kawan-yang-serabut-kerja4 October 2012 at 20:11

mala rendam kaki ja..hahaha

1. Weh masuk air la, tak baca eh, air jurai2...