Monday 24 October 2016

Kontraktor Rumah

Pernah tak ko nk carik kontraktor, tapi bile google nama dia, takde rekod. Ne aku nk share sket pasal kontraktor renovate rumah Kajang dan Penang.

Agak penting sbb kalo ko nk panggil orang dtg buat rumah, tapi ko tatau prestasi orang tu, nnti dia da start buat ko menyesal menangis air mata jurai2. So incase ko nk tau atau selidik latar belakang org tu, ko PM aku nnti aku disclose nama tersebut. Takle nk tulis kat sini karang aku kena saman. Aku keje kais pagi makan pagi, takde duit nk byr peguam nnti akhirnye aku terpaksa habiskan sisa hidup kt penjara. Sebelum tu, nnti blog ne kena block pastu rumah kena sita, keta kena simbah cat merah, selipar kt masjid masa tumpang semayang Isyak pn kena curik.

Kajang bukan rumah aku, ne rumah kawan aku yg tembam tu. Sekarang ne tgh dlm proses ubah suai (tahun lepas aku simpan post ne dlm draft setahun da rupanye). Tapi bile aku tengok rumah dia punya kabinet dapur, aku rs bersyukur sbb rumah aku gune Interior Designer, so ID tu ler yg cerewet panggil kontractor sendiri. ID aku murah je sbb aku pi amek dia masa Homedec 2010. So next time ko bole contact H, untuk tempah. Kerja mmg kemas, pastu bersih. Harga laei murah RM1000 at least dari harga kontraktor asal aku.

Ape yg bole aku rekomen:
1. List ape yg ko nk, glossy ka, solid surface ka bla bla.
2. Pi carik mana2 contractor, yg org rekomen ke yg ko terjumpe ke, ko mintak quotation rege dulu. Ne kire harga benchmark ko nk compare nnti. Carik dua tiga ekor. Pengalaman aku dan kawan, walaupn org rekomen, tapi kerja cam haram.
3. Pi Homedec ka, Perfect Living ka ty Interior Designer py rege berapa. Lebih baik ko baik layout ke ukuran umah ko yg nk ID buat, dia bole terus kire kos berapa. ID selalunye da ada org2 kerja ngan dia, so ko kalo tak suka keje comot ko taruh ID, ID taruh contractor dia. So jimat tenaga.

Tapi pengalaman aku dan kawan, nasib malang jumpe contractor haram kan, terus rs kalo setakat beberapa ratus ja beza baik amek ID. Senang cite.

No comments:

Post a Comment