Wednesday 28 January 2015

Beli vacuum cleaner (orang melayu kata Vakum)

Hari ni aku nk cite pasal vakum lak. Hobi aku menyapu sampah gune penyapu tetapi skg ne aku rs mcm tak bersih je kapet aku ne. Dulu setiap minggu aku jemur kt luar, skg sbb aku beli meja aku kena angkat meja baru bole jemur, maka aku buat aebulan sekali. Penat hokey. Aku alah pada habuk, nnti aku selsema, bersin macam nk mati. So sebelum bulan 4, aku akan penuhkan rumah dengan jayanya.

Target pertama, mari beli vakum. Byk je brand di pasaran, ikut ko punya budget ngan keperluan.
Aku tak beli standing sbb aku tgk power dia lebih rendah, harga lagi mahal, berat kalo nk pi sedut sawang ke, bersihkan kipas.
  • Aku tak beli yg bergerak2 sbb aku nk yg boleh sodok sawang. Lagi pun yg gerak2 tu laei mahal. Kwn aku kata kalo byk perabot dia kena gerak2 kan perabot gak.
  • Aku xbeli yg akuatik sbb aku takde duit, kalo ada duit, aku beli yg murah jer

Masa aku survey, aku tak jumpe pun statement yg ckp "Weh, vacumm ne paling best", so dengan itu aku beli ikut budget, trusted brand, brg2 alat ganti murah. Aku beli Panasonic (suka hati ko la nk beli ape kan). Ne range paling murah dlm Panasonic:

Yg ne mahal sket:

Mesti la rambang mata da byk mcm ne kan. So dlm budget aku, ada 2 jenis bagless ngan ada bag. Bag tu ialah dustbag dia. Range rege dustbag dalam RM19-RM21 utk 5 keping. Bole la pakai buang pakai buang 5kali. Tapi takan ko sekali guna da buang kan, mungkin setahun 3 kali replace ke.

Ne aku amek gambar kalo bagless. Kena bukak compartment tu, pastu nampak tak 3 kali ko kena bukak dan bersihkan. Aku alergi habuk, so aku rs aku akan selsema hingus leleh2 kalo aku gune yg ne.

Kalo untuk yg ada bag, tgk bawah ne, yg warna pink tu la dustbag dia. Senang bukan...
 
Finally, meh aku bitau aku beli yg mana. Jeng jeng jeng. Aku beli yg kaler rose tu, bukan sbb aku gegel, tapi sbb aku nk yg reliable. Ko mintak la free gift dustbag tu satu.
 


No comments:

Post a Comment