Sunday 11 January 2015

Ubat Menghalau Semut

Mesti ko heran je kan, asal aku rajin pulak 2-3 hari ne. Aku saja je, aku ne jenis seasonal kdg2.

Ne aku nk share ne, umah aku di landa semut lagi, aku rs sbb musim hujan, so semut py rumah banjir pastu dia nk carik umah baru. Alang2 lalu carik umah baru, nampak ape yg best dia sambar sekali bawak balik bagi ratu dia. Tu aku rs la, betul ke tak aku tak tau sbb aku bukan Vet.

Aku da cube hari2 cangkung handpick sekor2 buang tapi tak larat la weh byk sgt. So aku pn kembali ke solution aku selalu guna zaman dulu2 iaitu beli serbuk halau semut.

Konsep dia, ko bukak serbuk tu pastu tuang barang secubit dua kat laluan hiway semut tu, nnti semut tu mcm tetibe terperasan pastu dia sambar sekali. Kalo aku, sepeket tu aku tabur merata sepaya cover sume sarang yg ada la konon. Pastu sapa makan akan mati yg laen pulak makan dia dan rantai makanan tu akhirnya sume mati. Tragis bukan, tapi semut kalo gigit sakit hokey, halau maen jauh2.

Ne aku beli kt pasar malam, dulu 50sen sepeket skang da naek harga rm2 dapat 3 peket je.
Yg laen lagi ialah dulu yg ne semut suka, habis beraih bawak balik bg ratu, skg ne dia tak layan.


Yg ne masih sama mcm dulu berkesan gile tapi mahal lebih kurang rm10 dapat dua kaler hijau tu. Try la weh, berkesan je so far.


Lagi satu yg aku suka guna ne, serai wangi. Semut mcm alergik je ngan bau dia ne. Aku rs sume serangga la kot. Mahal gak la, aku lupe bape, tp ko bole gune berkali2. Yg ne beli botol ne pastu kena campur air sket, pastu pi spray area suspek ngan mop lantai tu kalo nk mop ngan kabinet2 sekali pn bole. Yg ne kena rajin sket, sbb dia halau tapi rumah semut tu ada laei unless ko tau kat mana pastu belanja sedas dua serai wangi kt situ.

No comments:

Post a Comment