Thursday 16 June 2016

Kite nak pi Turkey - part 5 (Konya)

Sambungan dari Part 4 - Pamukkale

Route: KUL > Istanbul > Selcuk > Pamukkale > Konya > Cappadocia > Istanbul > KUL

Da dekat dua bulan masih tak abes tulis pasal Turkey, nnti lama2 sket je sisa yang tinggal dalam ingatan ku ini. Tanpa membuang masa mari aku sambung. Last aritu naek bas kul 830PM dr Denizli Otogar kan. Bas lambat 1/2 jam, mmg aku harap bas delay lama laei sbb Pamukkale - Konya cume 5 jam sahaja. Tekaan ku betul mmg sampai Konya Otogar pagi2 buta kul 3AM. Sejuk nak arwah, kitorng pun tergedik2 masuk dalam bangunan dia, rmi je orang tido atas kosi, da terpaksa duduk depan pintu sbb takde kosi kosong, mmg sejuk aku yg kebal lemak ne siap kuarkan towel buat selimut. Ada kedai2 tepi tu jual air dan makanan in case kelaparan. So pendek kata tak horror la tersampai awl. Aku rs kalo naek bas pg dr Pamukkale pn bole sbb sekejap, tapi rugi masa smpi da ptg kt Konya. Pg buta nk buat ape ne, tido tak bole, so kitorng tgu sampai pg sket baru beli tiket utk pi Goreme dan pi downtown Konya.

Masa nk beli tiket mencabar gak la sbb dalam sejuta, sorang je bole cakap English sket2, mcm itik dan ayam gak la. So dengan muka mengantuk tu aku pi counter Kamil Koc, Metro, Suha nk beli tiket esok. Aku lupa da sbb ape akhirnye aku beli Suha, mungkin timing dia yg paling reasonable (Suha, Konya > Nevsehir, 45TL). Nnti sampai post Cappadocia aku cite komplikasi perjalanannye.

Dr Konya Otogar nk ke downtown dia senang je, ko naek Tram, tapi kena gune kad, kt tepi exit nk naek Tram tu ada mcm booth kecik. Sekali naek 2.5TL sorang. Center Konya ialah dekat Aaladin, pastu Tram de Otogar tu akan pusing balik, pastu naek la Tram laen pi Museum dia. Kitorng jalan kaki je pi Yeni Kosk Esra Hotel, Konya (9EUR/night). Nk pengsan gak la mungkin sbb tido tak cukup dengan beg berat. masa tu hujan renyai2. Owner hotel kasi check in awl, tapi dia bg bilik laen, aku nk tido pn tak sampai hati sbb karang dia kena kemas, so aku baring kaku bucu katil je. Tak lama dia pn bg bilik sebenar. Hotel ne agak buruk tapi sbb single room ok la sket. Dlm kul 3pm aku da kelaparan, aku da ready nk pi jalan sorang sbb aku roger travel buddy dia senyap ja. Terpengsan mungkin dia penat agaknya.

Kitorng makan dekat Deva Café Etliekmek, order Etliekmek, meatball mcm lapar sbb tak breakfast. Konon2 nk try dessert dia Kunele, manis nk arwah, cam biasa ar kalo tak abes mmg travel buddy tlg settle kan. Bole start dengan city walk, Mevlana Museum dan Selimiye Mosque. Mevlana Museum tu penuh orang yg amat, tak paham derang buat ape sebenarnye, rakyat tempatan. Dalam tomb tu laei ramai. Alaadin Tepese ngan mosque tadi masa dtg da lalu so takpi laei da. Jgn lupe check Whirling Dervish Ceremony py jadual dekat Tourist Info belakang Mervana Museum. Lepas boring lepak kt dataran kitorng pn balik tido sbb performance tu malam.

Whirling Dervish Ceremony tu dekat Mervana Cultural Center, sebelah Hilton. FREE setiap sabtu pukul 7PM, free seating gak. Kitorng kuar awal dlm kul 6PM sbb takut sesat ke atau nk pilih seat. Masa tu da start renyai2, kesian aku tgk travel buddy basah, dia tanak share payung sbb aku rs aku pendek nnti dia sangkut kepala dia. Jauh gak ye jalan kaki, korang bole naek tram, tapi aku tak check aritu station mana. Kat mana nk duduk dlm dewan? Posisi terbaik ialah duduk dekat area depan mcm kaen ke sejadah atas lantai tu. Sbb tu tmpt derang start nnti. Plus ada pentas dan backdrop bagai ko bole tgk derang maen music atas pentas. Nk duduk atas bole bawah pn bole, masing2 ada kelebihan, dok belakang ko bole view sume satu dewan, dok bawah ko dekat dengan org pusing2 tu. Aku dok belakang sbb bwh mcm da penuh, plus travel buddy tak suka sesak2. Tapi halfway bole je ko trn bwh amek gambar, aku tak buat la sbb aku dok tengah, kang kena sepak. Lama ye sblm start menari tu. tarian tu pn tak lama, ada berapa round tukar2 kaler 4-5 kali.

Balik tu sejuk2 rs nk makan sambil minum apple tea, kitorng jalan tepi2 kaki lima tgk kedai cam local sket. Sblm tu aku hampir kena langgar sbb jalan tak tgk kete, aku sbnrnye sebok tgk kedai makan.

Esok pg lepas breakfast kena checkout laei utk pi Cappadocia, nnti baca sambungan... Part-6 - Cappadocia

Selimiye Mosque and Mervana Museum

Konya signboard

Inside Mervana Museum

Kunele manis nk arwah

Whirling Dervish Ceremony - Nampak tak kaen sejadah tu
 

No comments:

Post a Comment