Thursday 23 June 2016

Kite nak pi Turkey - part 6 (Cappadocia)

Sambungan dari Part-5 - Konya

Route: KUL > Istanbul > Selcuk > Pamukkale > Konya > Cappadocia > Istanbul > KUL

Okay, mari uji daya ingatan aku kt Cappadocia lak. Da dekat sebulan lebih se kembali dari Turkey.

Kami naek bas pg dr Konya mengunakan Suha. Kali ne aku tak miss la acara pilih makanan dan minuman dari conductor bas. Bas Suha yg kitorng naek ne best sbb entertainment dia mcm lagu2 baru. Tak lama 3jam sahaja da sampai Nevsehir Otogar. Panik sekejap sbb otogar ne mcm kt kawasan lapang sunyi sepi. Kan aritu aku kata kena naek bas yg gelemer kan, sbb kalo ko naek bas ala kadar nnti dia takde connecting shuttle pi tempat yg ko betul2 nk pi. Mcm dlm kes ne nak pi Goreme atau Cappadocia. Nevsehir ne ialah center Anatolia. Gondol ada cite aritu dia naek bas malam dr Konya pastu buat muka2 blur kt Nevsehir maka orang tu antar direct pi Goreme. Takan aku nk buat camtu gak kan, sbb dlm bas tu rmi org nk pi lokasi laen. Kitorng turun pastu masuk dlm bangunan nk cari tourst info ke ape. Sekali ada mamat ne ajak pi counter dia nk offer tour kt Goreme bagai, dia kata nnti dia tunjuk caner nk pi Goreme. Tgh borak2 tetibe polis dua orang dtg, pokpekpokpek rupanya nk tgk passport kitorng. Aku rs dia suspek travel buddy ne teroris sbb takan aku pulak aku kan muka kampong gile pastu aku kalo panic muka mmg mcm nk nangis (ne masa kt sekolah serama dulu budak2 ckp).

Kami menurut nasihat mamat tu, kuar dr bangunan, pi kt tempat bas tepi bangunan. Ada taxi driver ty nk pi mana, dia kata bas Goreme tade da. Tp aku confiden je pi kt driver bas tengah lepak2 pastu ty nk pi Goreme. Sebenarnye takde bas direct pi Goreme. Naek bas (1.25TL/pax) pastu nnti dia suruh turun kt satu bus stop. Kalo aku tak salah ada nampak signboard direction nk pi Goreme ke kanan, bas ne nk ke kiri town Nevsehir. Kira mcm bercabang gitu. Lepas trn tu kami blur2 kejap sbb takde ape2 notice kt situ. Rupanya kena jalan kaki sket pi bus stop laei satu. Pening kan, caner nk pi bus stop tu? Ko mcm kena patah balik ke belakang sket, nnti nampak ada bus stop rmi sket org kt situ. Lepas sesi blur2 depan bus stop dan ty orang kami pn tgu shuttle dtg. Aku rs frekuensi tak banyak sbb rmi gile org nk naek lepas tu bas penuh. Nasib baik bag besar gemuk ne bole letak kt bonet bawah kalo tak abes muka orang sume aku libas. Sepanjang perjalanan tu mmg cantik la view.

Smpi Goreme Otogar kul 2PM. Hotel kitorng dekat ngan stesen bas tp sesat nye pasal berpusing2. Time ne panas da la ngan matahari, tapi tak sepanas mesia. Teringin dok dlm gua kan, maka aku book siap2 Historical Goreme House, Goreme (27EUR/night King Cave). Ko jgn mimpi nk dok sini kalo tak booking awal sbb harga sebenar dia 250EUR/night. Smpi owner pn tak percaya aku book murah. Lepas check in aku book sekali ATV sampai sunset (100TL) kt hotel, silap ne, patut jalan sket kt depan2 kedai tu byk je ATV py kedai, laei murah. Gondol kata dia 70TL. Tak sempat nk pi Urgup Village sbb smpi lambat td akibat tgu shuttle lama kt Nevsehir. Lepas makan, balik bilik jap, pastu kitorng pi kt kedai ATV 430PM. Kitorng share je jimat plus aku bukan reti bwk moto. Group kitorng tak rmi, ada 4 ATV jer. Pastu tetibe ada satu couple biol ne join (tanak mengumpat dosa). ATV best tapi ko kena pki face mask, sunglass sbb pasir abes muka2 sampai ke bulu mata pn jd mcm ko pki compact powder salah kaler kuning kt muka. Akhirnya tgk sunset kt puncak bukit. Agak letih mlm tu, kitorng dinner Turkish Pizza, tak abes mkn sbb besar. Sedap aku lupa nama kedai tp dia kata family py roti buat sendiri mmg ko bole tgk pn tempat dia buat. Jumpe orang melayu dua org, salah sorang tu agen dia teman peserta nk jalan2, shopping pastu mkn ringan kt situ. Pantang ada masa sket je pi kedai beli cekedis, pastu maen nyorok2 lak, aku kuar kedai tgk takde orang ingat kena tinggal da dengan budak yg suka jelly Halibo tu. Kena tido awal mlm ne sbb sok pg buta nk naek hot air balloon.

Hari ke-dua mcm tak puas tido smlm kt cave room. Kul 400AM budak hotel suruh ready smlm, mcm nk arwah mandi pg2 buta kul 3 lebe rupanya2 dia mai kul 445AM. Ne aku book dr Pamukkale (Skyway 110EUR). Dia kumpul sume org kt satu restaurant tu, ada breakfast sket roti and biskut. Dia bg kumpulan ikut balloon mana ko naek, satu balloon 24 org ikut nasib. Kitorng mcm da terlambat sbb matahari da start naek, balloon tak naek2. Hah ne laei satu aku menyesal (and i don't want to talk about it), tips nk naek balloon, make sure ko naek yg last, sbb nk view yg cantik ialah tepi sekali bukan di tengah. Gondol remind da aku, tapi aku boil tatau kenapa. Last2 aku ngan travel buddy tak naek compartment yg sama, maka takde gambar atas tu uhuk. Aku rs balloon tak naek cukup2, pastu view mcm tak cantik cam balloon laen. Ne sume bergantung kepada pilot korang. Ada bg minum apple sparkling lepas landed tu, tapi ada satu couple arab tu dia mcm tego aku dr jauh kata wine, maka kami pn tak minum. Tetibe dapat meddle, ada kampeni laen dpt sijil. Ada photographer tak di iktiraf amek gamabr balloon sblm naek tu, tetibe ada muka aku besar gile, travel buddy bg duit suruh beli gambar tu 15TL, da takde gambar kitorng pn atas tu kan. Dlm kul 7AM da settle sampai hotel balik bole siap2, breakfast, checkout sbb tak mampu nk dok hotel ne dua hari.

 930AM start Green Tour (beli kt Pamukkale 100TL), derang amek dr hotel, beg simpan sini dulu. [Goreme Panorama (Esentepe, fairy chimneys, rock formations and cave houses), Derinkuyu Underground City (55 meters deep and has 8 levels), Ihlara Valley (Goreme National Park 16 km long canyon, 3km hike), Belisirma Village (lunch at a river by restaurant tapi air kena beli laen), Selime Monastery (carved rock), Pigeon Valley]. Van penuh 14 orang. Yg ne aku lupa da turutan, ko ikut je la agen. Ko bole bayang tak mengantuk nya mata masa dia terangkan pasal sejarah Turkey sbb pg td bgn awal naek balloon. Travel buddy da tertido2 da aku tgk. Tour sampai kul 6PM. Pi beli tiket pi Istanbul esok, sbb suka naek Suha smlm maka kami beli Suha laei (Goreme > Istanbul 8hrs 60TL). Malam tu kitorng makan Pottery Kebab dekat Silk Road Restaurant sbb dia yg paling murah konon kena pecahkan termbikar tu baru bole makan. Kitorg tukar ke Feel Cappadocia, Goreme (8EUR/night/dorm). Gile rasa downgrade dr hotel best kan. Hostel ne berbau sket, bau kapet lembap, takde rmi org tapi, aku cam biasa la takde rumet.

Hari ke-tiga kena checkout laei lepas breakfast sbb malam ne naek bas pi Istanbul. Kul 930AM start Red Tour (beli kt Pamukkale 100TL). [Göreme Open Air Museum, Rock Churches, Uchisar Castle - Natural Rock Castle, Cavusin Old Greek Village, Pasabagi Fairy Chimneys, Avanos Pottery Demonstraton, Devrent - Imagnation Valley, Urgup Wine Tasting. Lunch makan buffet hotel dekat atas bukit memang cantik. harga termasuk dlm package tapi air kena beli. Tour arini abes awal kul 430PM. Kitorang lepak mkn light dinner sambil minum jus buah-buahan pure dekat Silk Road Restaurant, nampaknye ini kedai kegemaran travel buddy. Mcm hari tu, bas ke tempat luar jarang masuk Goreme, maka kena naek shuttle pi Nevsehir. Kena pilih kampeni yg gelemer kalo tak cam aku ne naek van dok atas kosi plastic. Nasib tak terbongkang kt situ. Ada satu couple melayu tu dia da masuk bag dlm van tetibe dia tgk aku tertonggok kt tengah2 ngan kosi plastic, dia tak jadi naek. Smpi Nevsehir tukar bas express betul pi Istanbul. Kul 8PM bas gerak.

Bas akan stop beberapa kali sepanjang jalan. Seperti biasa aku kan kuat tido, byk perhentian aku tido je. Smpi satu kali tu aku sakit gila perut. Inila peristiwa yang aku tak dapat lupakan. Aku nk pi toilet dia tak kasi sbb kat situ dia cume trnkan orang ja, takde pi rehat. Aku tak tahan aku trn gak sejuk2 tu hujan renyai2, aku kentut sepuas hati HAHAHAHA. Takde org dengar hehe. Bila bas nk gerak baru aku naek balik, bajet da ok la kan. Sekali sakit datang laei, aku takle tido, aku tunduk kepala ke seat depan sampai tercabut2 benang tudung aku. Aku terpikir ne kalo terkucil malu weh , masuk news paper "Teroris terbuang air dalam bas". Tuhan je yg tau aku tahan sakit 2 jam sblm bas smpi kt RnR. Smpi je kt RnR lepas Ankara, aku pn lari pi toilet, dua tiga kali berulang sbb sakit tak baik2. Travel buddy ckp sbb aku minum juice pure tadi, padan muka aku kan sbb tu dia minum kopi je. Ada sekali tu masa aku nk naek bas aku nmpk couple melayu yg laki tu dok dekat seat driver, aku nk tego tapi aku malu, aku terus pi seat. Sambung tido walaupun sakit masih bersisa.

Akhirnye selamat sampai Istanbul pagi tu, sila baca sambungan.... Part 7 - Istanbul dan tamat

Historical Goreme Hotel 27EUR King Suite



Pigeon Valley


Ada orang dpt meddle ada org dpt sijil

Pottery Kebab lepas buang cover dia





 

No comments:

Post a Comment