Friday 17 June 2016

Melepuh ke Herpes?

Aku runsing seminggu dua ne sbb mcm ada menda kt bibir aku. Bibir bukan Bieber yer. Dulu masa kecik aku kalo dapat menda ne mak aku kata sebab aku ajuk bunyi burung gagak. Tak caya korang try la. Kadang bukan nk ajuk pn terbayang pn aku mesti dpt menda alah ne. Tp susah nk explain kt orang kan, mesti ada clinical explanation. Ne bukan bibir dan gigi aku, aku da buang gambar amek aritu sbb geli rs nk lempang je.

Ini bukan herpes ye. Kalo ko google, herpes tu gatal, panas, siap demam bgi. Ne melepuh tak gatal cume bile sengih tu sakit la sbb bibir tegang, pastu tak cantik la sbb bile ko borak ngan orang pn, org tgk menda ne, tak tgk mata ko. Annoying! Laei satu aku confuse, herpes tu bukan ke di alat kemaluan perempuan. Da aku kawen pn tak laei nk herpes mendanya.


Abes nk buat caner ne?
  • Pakai ubat jerawat tea-tree oil tu, mmg asalnye ada jerawat kecik atas tu, aku picit pastu esok bgn ada menda ne. Aku mimpi burung gagak, sekian (nk kata aku kurafat tahyul la kan). Adakah ianya berkesan? TIDAK.

  • Next, aku pi jumpe doctor la da sbb bile google derang kata mcm herpes, doctor pn kata mcm herpes tapi tak gatal, maka dia pn tatau. Aku try cerita pasal burung gagak tu, aku da agak dia mesti gelakkan aku py. Doctor bg ubat sapu dia kata tu ubat herpes Virest. Risau gak nk sapu kt bibir, kang termakan caner. Adakah ianya berkesan? TIDAK, malah lebih teruk laei.
Ubat Herpes doctor bagi
  • Last, aku biar je, ini yg terbaik, dia pulih sendiri dlm 1-2 minggu. Cume skg aku tgu scar hilang. So buat masa ne aku terasa area bibir aku terlebih sket kalo nk pki lipbalm tu kena mcm luas pulak area bibir ne.

PS: ko pi try ajuk gagak pastu bitau aku..... tak puas hati
 

No comments:

Post a Comment