Thursday 19 April 2012

Ubat tahan period atau haid (Umrah)

Maap, agak sibuk dengan urusan dunia. Curi masa sedikit untuk menulis demi masa depan.

[Sesuai untuk wanita sahaja]

Ada beberapa perkara yg menghalang perempuan dari beribadah. (Nk tulis direct malu).

Aritu masa perancangan nk pi umrah, tarikh tetap nk pergi tak berapa pasti. Aku runsing gile in case jatuh pada tarikh aku tidak bole beribadah. So masa da confirm je tarikh aku aku pergi klinik panel, maklumla nk ubat free. Mintak advice doktor sbb kebetulan tarikh aku kt sana, kalo ikut cycle mmg kerunsingan aku tepat. Doktor bagi pil perancang, aku lupe jenama apa dan kandungan ubat tu ape. Doktor kata aku dtg agak lambat sbb dia kata selalunye org start makan pil 2 minggu sebelum cycle. Tapi aku makan je la dan berdoa kepada tuhan supaya dengan izinnye aku berkesempatan beribadah di sana.

Hari2 sebiji, sbb nk cuti panjang, aku agak busy dengan kerja, lagi2 aku baru tukar kerja masa tu. So aku stop makan ubat, adala tgl dalam 5 bijik kot masa tu. Lepas aku stop, aku takle semayang. Adalah dlm seminggu sebelum aku fly. So aku redha je kat tuhan supaya dia stop sebelum aku fly dan aku still tak makan ubat tu. Pada hari aku berlepas, aku masih berhadas. KUL > Jeddah > Madinah. Sampai je kat Madinah, dengan izin tuhan aku sudah bole bersuci dan sampai hotel, semayang isyak sebelum berjemaah pada subuh hari. Makcik aku suruh aku sambung makan pil tu balik in case of emergency, so aku sambung makan yg lebih aritu.

Sampai Mekah, pil da abes, lepas semayang jemaah Asar aku terus singgah pi beli kt kedai arab, Primolut N. Lupe harga berapa, so aku continue makan sampai balik mesia. Since banyak lebih aritu (30biji sebotol ya), aku share2 dengan kawan2 yg bakal menjadi tetamu Allah.


Bile aku stop, alhamdulilah, takde la pulak aku bermasalah cycle tak betul ataupn terganggu. Sbb byk baca dalam web orang share dia ada masalah lepas stop makan. Makan ubat kalo tiada dengan izin Allah pn takan berhasil. Kite hanya berusaha dan berdoa. Selamat berlepas kawan2.

Laei satu, sebelum dapat Visa nnti kena amek suntikan. Injection Meningitis, tapi pi klinik ko ckp ja utk Mekah, mesti derang tau, sbb derang nk mcm resit ke hapa la. Tak sure kt klinik mana yg ada, so aku google yg Islam aritu kat Penang, Klinik Syifa Gelugor. Incase korang kt Penang, bole pi sini, doktor dia pn baik.


6 comments:

  1. mekaseh hemele

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat menjadi tetamu Allah :)

      Delete
    2. Saya da start neves ne, apakah itu perkara biasa?

      Delete
    3. itu normal, kadang kala anda jugak mudah tersentuh di waktu2 begini.

      Delete
    4. bole tak sebenarnye saya rasa saya banyak sangat dosa dan rasa takut dan bedebar-debar nak kesana. :(

      Delete
    5. budak comel, pohon keampunan dari-Nya. InsyaAllah.

      Delete