Saturday 21 April 2012

Kenapa Kena Lipat Lengan Baju Tinggi2

Bile aku check balik, bulan 4 punya post kurang eh. Aku rs sebab aritu aku takde sini. Pastu aku busy kerja. Aku selak-semak gambar2 lama, aku ternampak ada satu gambar baju kurung ne. Mengimbau kenangan betul la. Kejadian itu berlaku begini...

Selalunye hari Jumaat kalo aku rajin aku pakai baju kurung. Kebanyakkan baju kurung aku jenis yg tak payah gosok seterika punya. Aku capai baju yg paling atas sekali dalam beg. Masa tu aku sewa umah makcik. So, memang takde la lemari bagai. Aku malas nk selongkar beg semata2 nk carik baju kaler laen yg kaedahnye sama jugak perlu digosok. Lantas aku pakai baju kurung kuning. Baju lipat dlm beg memangla kedut abes kan. Pi gosok kejap kat depan la, pinjam seterika makcik.

Lepas aku ON seterika aku pn terus gosok belah lengan kiri. Sok sek sok sek aku pindah sebelah lengan kanan lak. Tetibe aku tengok berasap asap, aku pn angkatla seterika tu, pastu tengok lengan baju aku da berlobang. Lobang tu besar boleh muat 5 jari yang tak berapa gemuk atau pn besar siku baby. Rasa nk lenting2 je marah makcik ne punya seterika. Tapi subuh yg mulia tu kan, aku pn pejam mata jap sambil berpikir. Mula2 aku kena bersihkan seterika ne sbb serpihan baju aku melekat kt situ, tapi aku tak jumpa lilin. Seterika da ada kesan terbakar, malas aku nk sambung gosok sebahagian besar baju, maka aku pakai je, lagi pn aku da gosok yg lengan belah kiri kan, rugi kan kalo tak pakai.

Bila aku pakai, Oh my god, besar ne lobang, nk buat cemana ne. Senang je, aku lipat lengan baju sampai tutup lobang. Lobang tu kat bahagian pelipat lengan ne. So ko bole bayang aku py lengan lipat tinggi mana kan. Lepas aku berjaya nyorok koyak kat lengan belah kanan, aku pn tengok lengan kiri pulak, eh macam tak kena je. Macam sebelah panjang sebelah pendek kan, so aku lipat pulak yg belah kiri ne jadi sama pendek macam kanan. Settle! Aku terus pi keje. Sempat aku tinggal nota kt seterika tu, "XXXX, saya terbakar baju pagi tadi, nnti saya balik keje saya bersihkan seterika, sorry".


Da jarang pakai baju kurung, sekali pakai mesti la org tego kan, "Ayu la arini, tapi kenapa lengan baju tu macam pakai baju t-shirt ja", "Cantik la arini, tinggi sinsing lengan". "Tak seterika baju ke?", aku gosok la, tapi aku gosok tangan je, dia tatau aku da terbakar lengan kanan aku. Aku abaikan je sume teguran tu. Ada segelintir je yg aku bitau sebenarnye aku kena lipat tinggi sbb baju aku koyak, so jgn nk ngada2 jalan hanyun2 tangan dengan aku, nnti terbukak.

Lepas bertungkus lumus akhirnye siap keje, aku pn kuar, lalu pemeriksaan sekuriti seperti biasa. Kat sini, kalo ko nasib malang, alarm bunyi ko kena la check satu badan, tak yah la nk bayang kena bogel2 ke hapa, dia check gune mesin pengimbas ja. Kebetulan, masa aku lalu, Bip Bip Bip bunyi pulak menatang ne, damn, aku pn berkata di dalam hati, "Eh, bole kesan koyak ke menatang ne?". Tapi aku tak runsing mana pun, aku pn pi la pemeriksaan badan kat depan sikit. Aku tgk koyak masih laei tidak kelihatan, nasib baik. Sekali makcik-jaga tu scan tangan kanan aku, ke arah ketiak dan ke arah pinggang berkali2, tetibe menda tu Tet Tet Tet bunyi tak berhenti, makcik berkata, "Eh, asal bunyi ne". Aku cuak, seumur hidup aku, kalo aku kena check bunyi2 dia tak pernah nk ckp ape, ne dia bole pulak tegor kenapa kan. Aku cemas, aku tengok ramai ne orang keluar masuk, ada yg tengah beratur, ada yg tengah tunggu kawan. Ne kalo dia paksa aku bukak lipatan lengan kanan ne, abes ar sume orang tengok, mana aku nk letak muka lepas ne. Mesti lepas ne orang tak percaya cakap aku da, mesti orang cakap dalam hati dia lepas nampak aku pasne, "Eleh pakai baju koyak, haha". Aku pn dengan pantas berpikir cara menyelamatkan diri, akhirnye, "Eh kak, ne cangkuk kain baju kurung saya ne, sebab tu bunyi", sambil tunjuk pinggang (panggil akak supaya dia lembut hati). Makcik pn angguk dan aku pn cepat2 la kemas barang, sebelum dia panggil tego lengan aku mcam orang2 laen pagi tadi.

Sebenarnye baju tu ada laei, aku tatau nk buat ape, mungkin aku patut buat sesuatu sebelum aku lupe pastu aku terpakai laei pi keje.

2 comments:

  1. beli set almari baru..confirm dah x pandang baju kuning ni...

    ReplyDelete