Saturday 7 April 2012

Vietnam Part 1 [Survival Trip]

Weh weh, lama da tak tulis. Letih sampai je, terus serabut dengan kerja. Aku panggil percutian kali ini ialah Survival Trip ataupn Percutian-Kemampuan-Bertahan. Perjalanan kami melalui Hanoi > Ha Long > Hue > Hoi An > Da Nang > Ho Chi Minh selama 7 hari.

Matawang: Vietnam Dong (VND)
Jam: Awal sejam dari Malaysia
Cuaca: Mar/April baru lepas musim sejuk, kawasan selatan laei panas dan hujan

*Ini berdasarkan pengalaman saya dan kawan2, anda mungkin berbeza kerana orang kata Ini Bahagian Masing-masing.

Day 1 - KUL > Hanoi

Awal2 laei da bernasib malang, kami kena tinggal dengan flight-pergi-mati. Sebenarnye kami sampai awl je kt airport, tapi sbb ada kekeliruan, banyak sgt queue so ingatkan sume org tengah tgu sbb flight-pergi-mati ne selalu je delay2. Lepas tu si-check-tiket lak, awl2 da bla, mmg ingat lama laei la tgu. Sedar2 ja, kami lari pi line yg ada si-check-tiket, mamat ne kerek gile, Gondol-1 da start letak tangan atas kepala, aku pulak blur2, "Eh, abes kite cemana ne?", dalam kepala pikir alamak cemana nk pi ne, plan sume da ready, kalo aku tak blur mungkin statement aku masa tu macam ne, "Weh mat, ko tengok tak Final Destination1, kalo flight tu terhempas, pastu kitorng yg tertinggal ne dihantui maut, aku mati, aku cekik ko. Ko ingat ko ensem?"

Dengan penuh hiba, aku ajak Gondols carik port, pastu pikir apa plan. Gondol-1 da terbayang2 kena masuk opis, Gondol-2 kesian kt aku sbb sia2 datang KL. Kalo cancel karang rugi gile, seminggu amek cuti tak ke mana, nnti kalo orang ty2 mana nk letak harga diri, sbb satu kampung da tau ne nk pi sana. Argh, duit bole carik, kite terbang jugak! Hasil pencarian dengan telefon canggih, MH yg paling murah (Rm5++ one way ya) pastu ada penerbangan petang tu jugak. Kami terus pi KLIA (Masuk2 je counter tiket, si-jaga terus tekan beratur kategori "Economy", woi ape ingat orang takde duit ke. Duit ada la, tapi simpan nk pergi South Africa tengok zirafah. Aku jeling dia sampai tak nampak mata hitam, tinggal mata putih je.

Sampai Hanoi, hostel punya orang da arrange individu pi amek kitorng. Gondol-1 da buat sume booking utk tido sepanjang percutian ini. Individu ne tak reti English, so lepas percubaan berborak sebanyak dua kali, Gondols amek keputusan untuk diam sahaja dan berborak sesama sendiri. Drive sebelah kiri, so agak cuba memahami traffic di sana. Sekali individu ne pi masuk lane bertentangan masuk laluan motor, tak laju mana pn, dia buat tatau je kereta dari arah depan, budget dia tgh rempit motor, lebih kurang 100m dia masuk simpang kecik. Rupanye2 nk pi pam tayar ja. Aku takut kena tipu, aku buat2 tengok sekor2 konon2 tgh ingat muka derang kalo ape2 aku report polis. Dalam perjalanan, nampak ada pergaduhan di tepi jalan, 2 orang mamat tumbuk beriya (Keganasan1).

Sampai2 je hostel di Old Quarter, owner cakap bilik da kena bagi orang laen, tapi dia transfer kami masuk hostel laei satu, katanye bilik kt hostel ne laei mahal. Nasib tak berapa malang sbb hostel kena pindah tu mmg best. Lepas semayang, kami terus turun nk booking pasal Day Tour Ha Long Bay. Gondol-2 punya budget pn memang area tu pn, so kami agree. Tanya laei pasal bas/train nk pi Hue, minah ne kata naek bas-tido laei jimat (USD18) versus plan asal naek train USD40. Tanya lebih laei pasal train dari Da Nang pi HCM sekali, dia terlepas cakap USD54 untuk 4orang satu cabin. Ne kire tiket ketapi yg paling mahal la ne, katil lembut. Tapi minah ne kena pi beli dulu. So settle sume transport da booking.
Kangaroo Hotel
Malam tu kami pi jalan kaki ja Water Puppet Show dekat Dinh Tien Hoang. Tiket masuk VND60,000, nk bawak kamera tambah VND20,000. TIPS: Takyah bayar utk kamera pn sbb dia tak check. Ada 11 storylines dan memang berbaloi pergi. Gondol-1 stress tengok show ne sbb dia busy pikir pasal cemana patung bole gerak2 sedangkan bwh tu air. Lepas show pi carik makan area tu jugak, pastu balik jamak semayang pastu tido.

Water Puppet Show

Day 2 - Ha Long Bay

Semalam masa tanya hostel, tulis dalam katalog USD35 tapi dia kata dia bg diskaun USD28 termasuk kayak (USD4). Tgk dalam web pn derang kata rate tu. So kul 730am, tour bas kami sampai. Ada 2 group, satu pi balik hari, satu laei tido sana, since kami balik hari, sampai je kt jeti kena ikut group laen. Penuh jugak la bas dengan penumpang, ada rakan baik dari negara I terpaksa duduk sebelah kami sbb kaki dia panjang, kalo dia duduk dekat kerusi depan Gondol-1 dan Gondol-2 nnti kaki dia bersepah2 tak tau nk letak mana. Penipu haram kan, tanya derang kata 2jam perjalanan tapi sebenarnye 5jam perjalanan termasuk berhenti kt R&R mana ntah. Naek boat besar siap tempat duduk, lepas tu derang terus hidang makanan. Sebab kami mintak vege, so atas meja penuh dengan kobis. Permandangan cantik cume cuaca agak mendung so kaler air tu tak berapa nk cantik. Tapi aku feeling macam dekat Tasik Kenyir ja. Sampai kampung nelayan secopot tu, derang suruh pi kayak, sbb kami nombor ganjil dan kepakaran kayak yg tak seberapa, adalah lebih wajar naek sampan kecik bersama rakan berusia 60+ supaya dapat menikmati permandangan dari bergado dengan pendayung dan ombak. Menurut rakan baik dari negara B, dia dan rakan nye buang masa mengayuh menghentam batu dan tidak sempat mengcover kawasan yg sepatutnye. Gondols membuat pilihan yg tepat. Lepas 2 jam berlegar2, bot kami bergerak ke Thien Cung Grotto. Pemandu pelancong ne aku heran sket, pung pang pung pang bagi taklimat, tetibe dia marah Peter. Asal marah Peter? Sampai sudah aku tatau kenapa. Gondols terkebil2. Pastu mungkin penggunaan ayat yg salah, silap pulak Gondol-2 pergi buat eye contact dengan dia terus kena ty, minah tu marah lepas Gondol-2 jawap "I don't understand what are you trying to say". Gua ne laei besar dari gua yg dekat Kenyir tu, banyak pulak lampu2. Yg aku heran, minah ne tunjuk mcm2 bayang konon2nye perempuan cantik la, baby la, ular la. Aku pn bole maen petik ja.
Ha Long Bay
Perjalanan balik makan masa yg sama, masa dekat R&R tetibe ada rakan senegara dari M tegur, terus cakap bahasa melayu. Derang cover Hanoi ngan Ha Long ja.

Sampai hostel terus cekidot pasal booking yg semalam beriya adjust. Mamat blur tu cakap tiket ketapi mahal gile, USD62. Mula2 kan dia ckp USD54. Aku da muka merah2-hitam (sunburn pagi tadi), terus berkomunikasi dengan intonasi tegang gitu. Orang sana kan panas baran, mamat tu pn terus tunjuk perangai sebenar dia. Kami berkeras nk kan penjelasan kenapa tiket mahal, bos pompuan dia datang ckp salah paham, so dia akan settlekan kite bayar berapa yg da janji. Time makan mmg topik ne la pung pang pung pang. TIPS: Jangan booking ape2 dr hostel sbb sedaya upaya dia akan cube mencaj lebih.

Carik tempat makan halal. Dari website sume tak betul, jalan cam nk pengsan tak jumpe2, nasib baik ada satu family ne, mungkin nampak macam kitorng hilang hala tuju, bapak dia sebut, "Ma-Kan", muka garang gile tapi dia tunjuk direction so rsnye dia cuba membantu. Nama kedai tu Nisa Restaurant dekat Hang Tre Street. Kami try makanan tempatan Pho (sebutan Fer) rsnye seperti kuew tiaw sup dengan coke (VND70,000). Sedap so kami makan sampai licin. Balik hostel qadar semayang, jumlah rakaat menyamai Tarawih di bulan Ramadhan.

Camera Gondol-2 disahkan tenat pada malam itu.
Camera Gondol-1 hanya digunakan untuk merekod gambar kesyirikan yg berlaku di dalam Grotto.

Day 3 - Hanoi > (Transit) Hue

Nk lintas jalan kt negara ne macam nk pergi perang, doa siap2 selamat sampai ke seberang. Trafic light merah pn derang langgar ikut suka, one way pn bole jadi 3 way, pin pon hon suruh orang ketepi mmg alergic la melintas jalan kt negara ne. Kami berganding bahu, sorang tgk kanan, sorang tgk kiri, sorang jaga depan dengan belakang. Pastu macam kena jerit2 sket, "Kiri ok!" "Kanan ok!" "Jap2 depan ne ada motor!". TIPS: Ko jalan je, pandai2 la derang mengelak, aku tengok rakyat dia rileks je jalan buat tatau. Ada sekali tu, sekor mamat ne pi langar belakang motor mamat laen, tak jatuh pn dia, calar pn tidak, dia pusing belakang, tendang motor mamat belakang (Keganasan2).

Dari kiri: Aku, Gondol-1, Gondol-2. Lukisan ikut ketinggian sebenar.

Orang kata Dong Xuan Market dia best, tapi Gondols perlukan 1/2jam je untuk justify yg market tu tak sebest orang ckp. Sepanjang perjalanan ini, kami merasai Hanoi agak mahal kalo nk beli buah tangan. Tapi kami ada juga sapu barang seplastic dua atas sbb prinsip, beli je ape yg suka kang kalo da sampai HCM menyesal padan muka. Kami berjalan kaki je ke French Quarter, cam nk pengsan. Cube carik kedai makan Halal kat sini tapi takde, alik2 pi balik Old Quarter untuk makan tengah hari.
Old Quarter
Dong Xuan Market
French Quater
Ptg tu bersiap2 nk naek bas-tido. Neves ne sbb tak pernah naek seumur hidup. Beli biskut siap2. Nak naek kena bukak kasut, nnti dia bagi plastik simpan kasut. Ada 38 tempat tido, dua tingkat. Sapa naek dulu kena pi penuhkan belakang. Sesuai untuk size orang Asia kot sbb muat2 je aku landing kaki, aku tgk mak saleh kaki terjuntai2. Ini pertama kali kami beinteraksi secara langsung dengan warga tempatan. Derang agak laser, ada sekor makcik ne pi tegur sorang pelancong pasal kaki berbau, sbb tak reti ckp omputih dia gune isyarat tangan dan hidung. Ada satu masa tu, dia tengok muka aku beriya, aku malas pandang kalo pandang pn mungkin aku buat tektik hilangkan mata hitam, sbb masa Gondol-2 cube senyum ngan dia, dia buat muka kerek. Kami suspek dia jugak la yg curik air mineral Gondol-2 masa dia tgh tido. Akibat faktor kebersihan yg sangat takle bla kt tandas bas maupn R&R dia, aku berjaya tahan nafas dan segala rongga badan selama 11jam.
Sleeper Bus (Hanoi > Hue)

[Okay, sambung Vietnam Part 2 - Survival Trip]

1. ok,setiausaha,gua tunggu laporan part 2 pulok
    gua teringin nak tengok teknik jelingan sampai mata hitam hilang.. kah kah kah kah

Gondol 1

2. Perghhh..giler scary. hahaha...