Monday 21 May 2012

Kenapa Saya Tukar Kerja

Ok, malam ne aku sedih sket sbb kawan aku nk tukar keje. Sepanjang aku keje, ada la beberapa kali rakan sekerja resign la tukar keje la. Mmg emosi la masa nk good bye tu terutamanye yg sama2 dengan ko susah senang kena marah. Ada yg aku nangis jurai2 air mata sambil cakap, "I can't talk to you right now".

Ada beberapa faktor orang tukar kerja:
  1. Satu mungkin ko da boring buat menda yg sama. Kalo kire2, memang takde career growth la orang ckp. Kalo manager tak bole jelaskan dengan terang career development ko, aku suggest ko melangkah pergi sbb byk laei menda ko bole buat kt tempat laen.
  2. Dua, mungkin kerja ko mencabar abes, tapi ko tak suka. Tak suka tu ada byk definisi, mungkin ko tak suka sbb ko malas nk cube atau ko mmg tak bole nk adjust da. Aku rs ko sebenarnye tak tau ape yg ko nak. Mungkin lebih baik ko try kerja laen dulu, pastu pikir ko lebih suka yg mana. Tengok dulu sebenarnye masalah tu dalam diri ko ke masalah luaran dengan tempat kerja. Kalo masalah datang dari diri sendiri, korang kerja kt mana2 pn still bwk attitude yg sama, sila berubah dan anda mungkin akan lebih happy.
  3. Tiga, manager ko tak bole bla langsung. Ne kategori manusia tak memahami, suka pandang rendah atau mungkin kaedah da ada kegemaran dlm team, maka ko masuk rank tak berapa disenangi. So aku suggest kalo ko tak tahan, ko bla je sbb dia mmg takan berubah nye, melaenkan dia mati atau company tutup. Kalo ko bole tahan, go ahead, kalo tak suka drop the bomb and go.
  4. Empat, masalah kewangan. Selalunye orang yg lebih kepada kewangan dia tak berapa kisah cabaran kerjaya tu. Dia mesti bole menerima ape saja situasi selagi gaji boom. So, orang mcm ne takyah nasihat, dia tau ape matlamat kerjaya dia. Kalo dapat tawaran gaji laei tgi, anytime dia bole bla.
  5. Lima, kepuasan diri. Orang jenis ne selalunye dia tak kesah kewangan asalkan suka dengan kerja. Tapi kalo gaji banyak tu kire bonus la. Bile pergi kerja happy je. Orang cam ne pn takyah kesah, dia tau ape yg dia nak.
Banyak lagi aku nk tulis, tapi aku da mengantuk, esok nk bangun awal nk puasa.
So ape pn keputusan, korang decide sendiri. Korang yg pilih kerjaya hidup, kalo rasa tak suka take the next step, kalo rs nk try jugak, tabahkan hati dan redha. Sume tu pilihan sendiri.

Salah satu sebab kenapa aku angkat kaki dulu ialah alasan ketiga. Yang laen bukan masalah besar bagi aku, rezeki tuhan. Aku bersyukur kerana masih lagi bekerjaya. Mungkin kalo kite bersyukur kite kurang mengeluh.

4 comments:

  1. Emo minah ne; ne la akibatnye asyik tengok citer korea.

    ReplyDelete
  2. saye no 2,hahahah

    ReplyDelete
  3. xjadi tuka keje, soh ko kene tarik balik post ni( if it really mean for me la)

    ReplyDelete