Friday 20 July 2012

Terawih Pertamaku

Sebagai umat Islam, saya menyambut Ramadhan seperti emak2 menyambut Syawal, semalam sblm tido aku da gosok stok pakaian semayang utk sebulan. Hari ini bermula terawih pertama.

Blog ini ditulis dalam keadaan hidung berair. Of kos la lepas terawih. Imam laju, kul 10 da siap witir. Sbb aku da kt umah, walaupn ada housemate mlm ne, tanpa segan silu, aku terpaksa sumbat dua2 hidung dengan tisu. Kira kena bernafas guna mulut mlm ne. Punca selsema ialah alegik, senang je nk kenal, kalo hidung berair yg mcm air paip tu pastu bersin tak berhenti.

Sebelum gerak pi masjid, sbb sekangkang je maka aku jalan kaki ja. Aku sempat rembat sepeket tisu bekal utk hidung nnti. Selalunye org jemaah isyak dulu pastu seround terawih. Aku sengaja pilih port paling hujung saf sbb senang nk cover hingus. Aku saf pertama sekali, selalunye ada penghalang langsir antara laki pompuan kan, langsir ne pulak terbang2 tinggi, ne kalo aku tak tindih hujung langsir ne karang, nnti sebelum sujud aku kat bah pompuan, bgn sujud karang aku masuk bahagian laki lak kang sbb aku da termasuk bwh langsir (paham tak ne?)

Lepas da puas dry spin hidung, aku pn da ready nk follow imam. Rakaat pertama isyak berjalan lancar. Tapi hidung aku ne soksek2 la kan. Masuk rakaat kedua, time ruku' tu aku da rs over nk meleleh2 lak, tapi aku soksek2 laei laju. Masuk rakaat ketiga, aku da tak bole bla laei, soksek2 pn tak layan, da start meleleh2 sampai le dagu, mengelikan. Tak bole handle dol. Aku skang da tak bole baca sambil bukak2 mulut sbb nanti abes masuk mulut. Time nk ruku' tu, laju je berkumpul2 kat hujung hidung aku yg kembang ne, mengelikan, "Alamak, menitik pulak jatuh atas kapet!". Takpe aku try fokus laei, time sujud tu mmg setitik laei le atas karpet. Lps tu aku buat tak endah je, tapi setiap kali lepas salam aku mesti lap hidung ke dagu ngan tisu. Housemate jemaah sebelah aku, aku ada gak ty lps smyg, ada tak nmpk air menitik, tapi sbb dia pn rabun maka dia pn tak nampak.

Mula2 takde org asing sblh kiri aku, tetibe time witir ada sorng ne masuk saf, menjadi perantara aku dan tisu. Ne kalo kes hujan time ruku' ne mmg malu ar aku kepada tuhan dan dia. Aku terpaksa control pergerakan supaya tiada hujan laei. Alhamdulilah, witir berjalan lancar, tapi lps slm tu mmg aku kena terus lap hidung smpi le dagu ler.

Bole la byg kan, sepanjang isyak, terawih ke witir, setiap kali rukuk ngan sujud mesti aku polkadot atas kapet.

Sesunguhnye diri ini terasa hina. Maafkan aku Ya Allah dan wahai warga masjid. Saya berjanji menjaga kesihatan pada malam ne supaya sihat sepenuhnye utk Terawih Keduaku.

10 comments:

  1. Hahahaha..sungguh menggelikan weh. ada rase masin ke?

    ReplyDelete
  2. nak muntah.. wekkk

    ReplyDelete
  3. mel, ko ni teruk la. hak3. mlm ni ko smyg kt umah sampai flu ko dh ok. okeh>>??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entry ne da lama karem-dol. Mlm ne da mlm ke4 da. Aku pn da pulih.

      Delete
  4. pokedot kat karpet?euwwwww

    ReplyDelete