Monday 5 June 2017

Ada Apa Dengan Yogjakarta Part 1

Sementara aku tengah tunggu flight balik KL, mari aku tulis pasal trip kali ne. 

Flight: Sebab nk murah nye pasal, aku terbeli 9H4M - RM133 sorang return AA. Lama nak mati bukan HAHA. Aku beli insurance AXA SmartTraveller RM39 9hari, kalo 10hari harga laen. Flight kul 315pm sampai Jogja 550pm, sepatutnya 2jam 30min ja tp sbb flight delay sejam hujan lebat masa kt KL. Smpi epot hujan lebat gile, trn je flight AA cam anak kambing kitorng lari pi entrance, shelter takde tambah serabut dengan org next flight block entrance. 

Date:  26/4 - 4/5 2017 (aku rs kan elak cuti panjang Indonesia, kebetulan derang pn sambut labour day 1/5 maka serabut anak ayam dr Fri-Mon)

Spending: Rate currency lak tak berapa cun IDR1Mill = RM338. Kitorng share 2org je, mmg mahal la da semua divide by 2.

Penginapan: Kitorng duduk The Packer Lodge Yogjakarta. Bole je dpt hostel laei murah tp sbb review kebersihan A maka aku tak kesah byr mahal sket. Gile bersih hostel dia ne, setiap hari dua kali kot dia buat cleaning. Cume ada la minah saleh ne aku nampak pki kasut kt common room, aku jeling je la sbb risau kotor sket lepas amek air semayang. Lokasi dlm 10 langkah dr Malioboro St. mmg best.

Transport: Cemana nak pi kawasan town atau Malioboro St dr Airport, kuar2 je pintu arrival tu pi ikut kiri, ko mcm kena jalan tepi2 jalan sepanjang 200m, pastu kt situ ada train Pramex (Prambanan Express) nk pi Tugu St atau Yogjakarta St, IDR8K. Bole naek bas 1A Trans Jogja Bus St (yellow), IDR3K. 

Kalo nk jalan kt sana nk hire supir dlm IDR500K/per day/max 5 orang Avanza, ne siap parking minyak supir kereta. Kalo rmi naek Luxio IDR650K/per day. Ada org offer IDR450K (Avanza) takde parking tp cam lorat je aku tgk parking dia pastu aku tgk rege parking tk sama ngan yg supir byr kt certain tmpt. Gile jauh tmpt2 dia paling lama aku rs pi Punthuk Setumbu 2jam, yang laen2 tu mcm sejam

Hari Pertama, sampai pn da malam. Kitorng naek Pramex dr Airport, tak lama dlm 10min da smpi. Mula2 mmg blur sbb nk hala ke mana, tapi aku nampak Hotel Neo maka kitorng jalan menuju area situ sambil menempuh hujan. Ada byk shortcut celah2 bangunan, sampai ada satu masa tu sampai kt jalan mati hujung umah orang, ada makcik tu panggil aku tunjuk jalan menuju Malioboro. Mesti dia ingat perompak. Lepas da check in mandi, kitorng trn balik carik makan sbb lapar. Menu pertama kitorng try ialah Nasi Gudeg Lesehan kt Malioboro tu. Sbb takut tekak kembang kitorng beli sepinggan je share tp aku yg mkn byk travel buddy mcm tak suka. Nnti ada org datang buat persembahan, pastu dia expect ko bg sumbangan, aku lak jenis takut2 bukak duit depan public, sudahnya org tu smapai panggil mas mas pn kitorng sengih je. Sblm balik hostel, kitorng jalan sekitar Malioboro ngan singgah jap kedai serbaneka dia beli Roti Sari yg konon sedap sangat tu.


Sambungan Part 2: Ada Apa Dengan Yogjakarta Part 2


Stesen Pramex
Dalam train dia, aku terbayang cite hantu Jepun lama2
Nasi Gudeg pertama kami
Street performance malam2 dekat Malioboro
Roti yg org suruh try, biasa je aku rs.

No comments:

Post a Comment