Friday 16 June 2017

Ada Apa Dengan Yogjakarta Part 3

Sementara ada mood ne meh aku sambung cepat2

Sambungan dari Part 2:

Hari Ketiga, supir mai amek kul 530am nk pi Gunung Merapi. Ne aku nak mara supir sbb sampai sana dalam kul 615am, matahari da terpacak, kalo ko lambat sket je kabus tutup gunung so takde gambar cun nk amek. So aku suggest ko paksa supir ko nak sampai sana awal. Kitorng naek jeep 2jam pilih route yg pendek (Alien Rock - Bunker - Victim Merapi Eruption Museum - Merapi Volcano scenery) Rp350K satu jeep. Maximum 5 orang termasuk driver, kalo rmi murah la. Travel Buddy dok depan, aku dok belakang sorang, gila melambung weh, sampai aku terpaksa ckp kt driver, kalo aku senyap je check seat belakang, kot2 aku terbang da. Jangan lupa bawak cermin mata hitam kot2 silau, air atau makanan kalo tak le tahan kena minum 24jam ngan. Ko mintak la driver bawak pi tempat cun2 nk amek gambar.

Pastu kitorang gerak pi Prambanan Temple. Sbb tiket beli combo semalam, valid 48jam sahaja, kena pi arini. Tak plan nk pi sunset atau sunrise kt sini sbb rege mahal. Kecik ja temple ne, pusing2 sejam kitorng kuar da. Orang rmi gile, bangsa derang ne kalo da nampak org nk amek gambar pn selamba belasah. So give up aku nk amek gambar.

Dalam kul 10am kitorng sampai Goa Pindul. Tempat ne bukak dr kul 8am-4pm. Ko memang kena avoid weekend sbb kalo tak takle gerak dalam gua tu rmi sgt org. Ada dua jenis, caving Rp60K atau caving plus rafting tambah Rp70K. Kitorng try caving je sbb rafting panas buta. Ada tempat salin bj free dekat je dengan parking area, so tayah la nk bwk turun segala harta. Toilet kena byr Rp2K. Confirm basah, sila la bawak pakaian dan towel. Kalo caving dia bg ko pelampung, kena pakai life jacket, pastu bole pki selipar, nnti ada orang tarik masuk gua tu. Best gak la. Kebetulan kitorng pi takde org, sunyi gile org tu ckp nk cerita pn best. Aku suggest bawak la phone casing sbb nnti takut jatuh. Kalo ko nk hire pro cameraman pn bole, tp kalo ko bwk phone ke camera ngan casing ko suruh la org tu amek kan gambar, cun jugak. Kitorng tak bwk camera maka kenangan indah tersemat di ingatan sajala. Sambil2 lalu cave tu org tu ada tunjuk satu batu tu, dia kata kalo laki pegang nnti gagah perkasa macho, pastu ada satu tempat air menitik tu dia kata kalo pompuan kena air tu nanti cantik. Aku bertitik2 air jatuh, tak cantik pun.

Sekejap je kt Pindul, aku mcm da kelaparan, suruh supir singgah kedai beli Snickers. Sanggup nk tgu lunch lobster kt Timang.

Next destination ialah Timang Beach yg ada gondola tu. Gila jauh weh mmg tido krohkrohkroh la. Da le ko maen air tadi kan. Dlm kul 4pm sampai situ. Mula2 supir suruh reserved lobster dulu kt kedai yang macam umah orang. Dalam umah dia ada kolam lobster. Supir cerita, orang kampung mmg jual kt dia ne utk masak restoren. Tak syok weh lobster yg kecik2 suma da abes, yg tinggal sekor sekilo Rp500K. Rugi sbb kepala dia je besar. Harga siap nasi, sambal, air dan dia bg free sotong goreng tepung, tapi sotong dia ganti ikan tengiri goreng. Lepas da reserved, kitorng pi pantai. Supir berjaya tawar jeep Rp250K per jeep, so rege sama Rp50K sorang kalo naek ojek. Jauh gak la weh, jalan berbatu2, melambung2. Travel Buddy kena diri sbb tak muat sangat, kesian aku tgk langgar2 pokok sume. Dekat pantai, ada dua cara nk seberang ke pulau tu, guna gondola atau jambatan gantung. Harga sama je, tapi sbb jambatan tu baru sebulan maka org tempatan pn tak berani nk guna, tapi kalo ko nk lalu, ada org dia akan follow dr belakang. Ombak sekali pukul mmg basah la kalo lalu jambatan. Gondola tu guna tenaga manusia ye. Nampak je ngeri tapi tak ngeri langsung, sekejap ja. Bole naek dua orang tp ada je naek tiga orang, tu pn kalo badan nipis la.


No comments:

Post a Comment