Friday 16 June 2017

Ada Apa Dengan Yogjakarta Part 2

Da sebulan weh, tatau la aku ingat laei tak dengan baik.

Sambungan dari Part 1: Ada Apa Dengan Yogjakarta Part 1

Sedih: Plan itinerary asal aku laen, supir suggest suruh tukar sbb nk elak org ramai. So tempat2 yg hot spot tu kitorang pull in. Abes pening aku kena rearrange baju, aku da plan leklok, warna bj kena sesuai ngan lokasi supaya gambar cantik. Dasar perempuan tak photogenik....

Hari Kedua, semalam da beriya janji ngan supir kul 345am dia datang amek sbb nk tengok sunrise. Kitorg punctual, trn je bwh tgk supir da ada. Pastu sambung tido dlm kete kroh kroh. Smpi kt dekat Bukit Punthuk Setumbu (Rp30K) dalam 445am, aku solat dulu dekat bawah. Dia kata kt atas bukit sana pn ada tp laei senang solat kt bwh ne kot. Pastu kena panjat tangga tgi gak la 15-20mins. Pki selipar pn bole, tangga dia mcm ada lobang2 so tak bape licin. Kt atas cume ada sket je tempat duduk, ada 2-3 spot amek gambar yg mcm dekat Kalibiru tu. Kalo cuaca cantik bole nampak Nirvana Sunrise (golden egg yolk) katanya dengan Gunung Merapi and Merbabu. Smlm kan hujan so, kitorng pn tak berapa cun. Lepas tgu smbil makan Roti Sari beli smlm, kitong gerak nk pi Gereja Ayam atau Rumah Doa Bukit Rhema lak. Ada dua cara sama ada ko terus lalu trek dalam hutan, atau trn balik tmpt dtg tadi. Kalo supir ko kata nk drive, ko pi carik la dia balik. Dr parking kete ke entrance Geraja Ayam (Rp30K) sangatla curam mcm nk tercabut nyawa. Kena naek tangga utk ke puncak kt kepala ayam tu, kecik dan space limited. View biasa2 je sbb matahari da tinggi, kalo sunrise td sama cantik kalo tgk dekat Punthuk Setumbu kot. Ko bole la ronda2 dalam kawasan gereja tu. Dulu tak kena byr, sejak kena byr ne dia bg makan ubi kayu bakar ngan sambal, sedap pulak makan sambil ditiup angin bukit.

Lepas tu kitorng pi Borobudur Temple (Rp416K combined dengan Prambanan), harga local tak sama dengan International, mahal berganda tp dia bg mineral water atau kopi/teh. Masa ne da panas rembang weh, menitik peluh. Aku awal2 laei da paksa travel buddy pakai bj warna putih gak, baru cun nk amek gambar dekat temple kaler gelap2 gitu. Jgn lupa bwk payung ngan mineral water. Orang rmi gile. Takda nya tempat nak amek gambau yang takde jasad laen. Dalam pada org serabut2 ramai pulak tu, bole pulak dia tutup tingkat yg atas sekali. Aku kan kaki gado, aku tanya la security yg tahan kt tangga tu, dia kata ada VIP datang melawat. Dia kata lama dalam sejam dua laei. Aku try skodeng kot2 la nampak Kak Mah ke kan, tak nampak pulak. Aku pn bebel seround, bijak la sikit kalo tau nk tutup lama takyah jual tiket terus, bukan aku sorang bebel semua bebel kecuali Travel Buddy. Dia ajak aku lepak tepi jap bawak bertenang. Dalam 10min lepas tu kitorng bole da masuk. Amenda la security tipu, padan muka kena mara ngan aku. Jalan keluar dr temple ada byk kedai2 souvenir, sila beli dekat sini especially kalo peminat fridge magnet sbb aku tak jumpe kt byk tempat pn.

Dalam kul 11am, kitorng da kuar dr temple, supir kata kalo org laen lama laei. Yg sebenarnya panas gile ngan rmi org. Aku rs temple Cambodia laei besar, takpe nnti nk tgk Prambanan lak. Kitorng ajak supir lunch, suruh dia yg bawak kedai best dan murah. Tp dia tak join makan, dia tido dlm kete, mata dia merah. Dia bawak pi Warung Serba Sambal (SS) area Borobudur. Kedai ne gelemer ada byk cawangan, ada 27 jenis sambal. Sedap dan murah dalam Rp10K sorang.

Lepas tu kitorng gerak pi Kalibiru National Park. Jauh gak la sejam lebih, cam biasa tido krohkroh. Trip kali ne driver ngan Travel Buddy bertabah je la tgk muka hodoh aku tido. Sampai dalam kul 115pm, cuaca mcm mendung sket. Org tak berapa ramai. Nk masuk dia kena mendaki sket, tertonggek2 punggung kt Jogja ne. Entrance Rp5K, lepas tu ada byk spot, setiap spot kena byr dlm Rp10K to Rp35K satu, so kalo ko nk amek kt byk spot byr la byk kali, setiap spot kena beratur ye Spot 3 paling gelemer, masa kitorng datang queue da panjang, malas kitorng pi Spot 2. Ada supir yg bole book even before datang, tp supir aku kata dia tak buat sbb dia kata tak rmi. Pastu nnti dia ty nk amek gamabr sendiri ke nk hire pro cameraman, kitorng hire je la da nk amek gambar sama2 kan, Rp20K pastu ko bole pilih 4 keping gambar nnti dia transfer masuk phone atau usb kalo ko ada.

Dalam kul 5pm kitorng ajak supir dinner lak. Sate Klathak Pak Pong, jauh sket ne dekat Bantul. Dalam AADC2, dia pi kedai Pak Bari tapi supir aku kata Pak Pong lagi gelemer. Aku beriya tengok menu, tetibe aku tgk sume kambing, rupanya Klathak ialah kambing ye. Ne memang kegemaran Travel Buddy, sengih je la dia. Tp sate kambing dia mmg best, tak rs kambing. Teh dia pulak ada daun teh besau2 dalam teko. Agak mahal sket, makan 3 orang Rp101K siap air nasi segala dengan Tongseng (sup kambing). Sebenarnya aku ada janji ngan supir nk tlg tgk kan account mebeng dia kenapa takle transfer duit kalo org nk bank in kt dia. Tp sbb mcm da lama aku rs dia da move on kot.

Malam tu cam biasa la pi kedai serbaneka K beli roti Sari laei ngan mineral water. Balik tido krohkroh

Bukit Punthuk Setumbu - smlm hujan so tak berapa cun

Gereja Ayam, tu nampak tak kepala dia ada crown, tu tmpt tgk sunrise kalo mau

Ubi free, sedap weh

Sorry limited sgt gambar aku kt sini sbb aku fed up rmi gile org


Kalibiru




Sate kambing

No comments:

Post a Comment