Saturday 18 February 2012

Air Tangan

Boring betul la, sebab aku sebok dengan blog, nasi hangit. Satu rumah da bau da ne, apa kata jiran sebelah nnti?

Untuk memasak saya memerlukan buku masakan. Sbb aku amatur ja. Aku beli buku orang melayu je sbb senang nk tiru. Yg hijau tu baru beli sbb orang kata best. Yang putih senget tu resepi mak aku, tapi aku yg tulis. Kalo sapa curik ne aku jumpe aku bg pelempang sebijik sbb penat nk tulis sume. Buku resepi kena letak kat rak ne je. Oh lupe nk letak tanda, konon2 yg mana da cube tu aku letak label la. Dua label, satu untuk, "Ok da cube", satu lagi, "Ok nak cube nanti". Chef Wan py buku tu siap ada autograph Chef.

Saya juga memerlukan Apron. Sbb asal pakai baju putih je malas nk masak sbb nnti terpelanting kena baju. Apron kena cantik sbb kalo tak cantik tak nak pakai, bile tak nak pakai tak mo masak. Bile takmo masak nnti tak bole tukar label dekat buku.



Saya juge memerlukan sayur-sayuran. Jumaat aritu, malas nk keluar pegi kedai, masa makan tengahri pergi beli dekat supermarket. Tumpang peti ais office jap. Sbb aku ne pelupa mak nenek, so aku letak note atas meja supaya aku ingat. Sebenarnye aku nk tulis "Tomato is in the fridge", pastu aku tertinggal "is", lepas tu aku terfikir sebenarnye bukan sebiji tomato je, so sepatutnye "Tomatoes are in the fridge", so aku letak je 's . Harap maklum.


Pernah terfikir tak, bile tiru resepi mak mesti ada rasa laen sket, ne sume sbb air tangan tu laen. ada orang mmg air tangan dia menjadi, ada orang mmg sesuai berkebun je aku rasa. Ape tu air tangan? Air tangan tu bukan la tangan yg berpeluh2 menitik tu. Bukan juga, "Cik, tempat basuh tangan kat mana?". Mak aku kata, masa masak tu kite ada pegang2 makanan tu la air tangan. Mak aku tere masak sbb dia masak dari kecik. So persoalan di sini macam mana nk dapatkan air tangan mak aku. Kalo tetibe aku balik kampung, perangkap mak aku "Mak, tolong pegang timun basah ne," pastu cepat2 sorok dalam beg, ok jugak. Tapi kalo da sampai, "Mak, tolong basuhkan beras yang nk bawak balik sana ne. Saya nk pergi gosok baju", mesti mak aku hempuk aku dengan bekas beras....

8 comments:

  1. hahaha.. nak try jugak la suh mak basuhkan ayam.. haha.. ade yg kena penampor kang..

    ReplyDelete
  2. wei ko tau x..kn ari jum ritu kte usha kt popular ade lg 5bijik buku chef hanieliza kan?ak g sabtu trs xde..sold out dow..demmit!stress mak!!huu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku suruh kawan aku beli sebijik sabtu aritu. Maybe dia yg last. Ko nk pinjam aku punya roger je la... dua inggit selai resepi..

      Delete
  3. good good! lepas ni aku makan kat rumah kau la ye. ;)

    ReplyDelete
  4. dasyat mel.. sistematik gle masak, buku resepi, apron n stick on note sume... salute la mel..

    ReplyDelete