Tuesday 21 February 2012

Drive Shaft Kancil

Letih weh arini. Aku kena pergi Kulim sbb ada training dekat sana lepas lunch. Pastu ada derma darah pulak. Aku ne penderma darah tegar, mana bole dengar tapi tak pi kan? So semalam sebelum tido, da tungang langang rumah sbb carik buku derma darah. Kumpul cop derma darah macam kumpul cop karaoke tu. Budget malas nk parking jalan, parking jalan banyak kali. Maka aku pi derma darah dulu la pagi. Cam biasa la, sbb aku takut jarum, kejam mata beriya. sepuluh juta kali aku ckp kat nurse "300ml ja eh, 350ml saya pengsan". Lepas derma kan ada makan free, first time aku dengar ada orang darah O- weh.

Lepas derma darah, aku drive la pi Kulim. Rempit sejati cam aku ne mana la bole 60km sejam kan. Rasa letih, tangan sakit, so aku mmg nk sampai cepat. Sekali, separuh jalan dekat jambatan aku rasa laen macam ja. Masa ko bwk laju, ko rasa dashboard gegar2, lepas tu rs cam tak bole control sket. Ko rasa macam ko bawak kete tayar pancit sbb cam gegar2. So aku pn bwk 60km sejam dengan hati yang runsing. Turun jambatan, aku pi cangkung check pehal tayar ne. Tengok2 elok ja tayar aku, tak sedap hati aku balik semula pulau. Sampai2 aku terus ajak apek seround, "Apek, meh bwk keta saya, tengok ada bunyi". Apek yang tengah termenung tengok orang beli pau terkejut tapi angguk je. Apek suspek aku punya drive shaft.

Ne soalan yang ko jangan tanya Apek berkaitan Drive Shaft, kau akan nampak seperti sgt tak macho weh, percaya la, aku try da, walaupn ko bole cakap balik kt dia, "Kalo saya tau, saya pasang sendiri da apek....":
  1. "Drive shaft belakang ok ka?" - sbb belakang takde drive shaft!
  2. "Getah yg dekat drive shaft ne takde besi ke ape yang kuat sket?" - sbb kalo besi dia tak flexible
  3. "Macam mana bole rosak ne?" - sbb bukan apek yg bwk kete ko selama ne....
  4. "Ne berapa tahun bole tahan ne?" - bergantung... sbb pemandu dia ialah kau..
Ok fakta penting, ape yg aku tau la kan... kalo nk pusing tu ko dengar bunyi2 tu tanda2 da, tapi utk kes aku, jalan straight pn da bunyi mmg kena tukar sbb kalo dia tercabut maka kete tak gerak sbb tak le control tayar. Dalam getah tu ada gris, so kalo nampak ada gris bersepah kt lantai maknenye da leaking. Kalo cepat bole ganti getah ja.

So, aku kena RM230 utk satu drive shaft kiri. Tambah gear oil sbb masa bukak tadi abes gear oil aku sume bersepah. RM17, ne tahan utk 35km. Kawan aku kata dia beli part RM90 ja...... pastu dia pasang sendiri.



4 comments:

  1. Replies
    1. woit ape test test ne, ingat microphone kat karaoke ah seng ka?

      Delete
  2. mel, sbnrnye aku x dpt tangkap sgt drive shaft ni ape..huhu..n ku mmg lembap klu bab2 kete..huhu...aku rase klu ade org buat kelas "mari belajar mengenal komponon kereta " aku org pertame daftar klu yuran die x sampai seratus. lol

    ReplyDelete
    Replies
    1. karem, senang je nk cam dia. kalo ko nk corner tu ko dengar bunyi tu mungkin drive shaft ko... harus di ingat drive shaft ada kiri dan kanan, kalo ko tgk dr bawah masa org servise kete, ko nampak cam getah pegang tayar ko dr dlm..... Tapi kes da teruk cam aku, ko jalan tegak je pn ko da rs gegar lebih dekat dashboard.. pastu takle control sket... paham?

      Delete