Wednesday 7 March 2012

Asrama & Laut Ke?

Dulu masa mula2 masuk asrama, mmg wajib ada acara berkenalan, kem bina semangat la, majlis suai kenal la. So aku pn ada satu, tak mungkin kawan aku lupekan sbb sampai sekarang dia masih ingat, aku benci, takmo tulis sebenarnye, rasa nk hempas2 badan atas kapet je ne.

Masa tu baru form4 lepas PMR kan, first time aku masuk asrama. Aku mmg tatau gile nk bwk brg mcm mana... nk beli beg besar mana, jadinye mak aku belikan beg yg besar sekali yg kedai kapet tu ada. Aku rs kalo aku shuffle dlm beg tu pn bole.

Orientasi menyampah! Sekali tengok, ada satu agenda, acara kemah-perkhemahan la... Alamak, beg takde ne, aku bedal je la beg besar ne. Sudahnye aku sekor2 je yg bwk beg besar gajah. Bayangkan eh, beg yg sama aku bwk brg utk dok hostel 2 tahun, aku bwk utk kem 2/3 hari. Malu jugakla, da le besar, berat lak tuh. Asal orang lalu sebelah je aku rs nk campak beg cepat2 dlm longkang.

Ada satu activiti tu (benci ar), derang paksa sume org bukak kasut masuk dlm air. Keruh gile tak nampak ape weh, aku kan penakut air. Aku try gak la masuk, air paras leher, tu pn aku jinjing2 dlm air tu. Mesti abg tu kata, "Eh, tingginye budak ne". Aku tarik baju kawan aku yg masih ingat tu. Dia pn da redha ja dengan aku. Sekali senior ckp, "Masuk kepala dlm air sume orang, sampai aku suruh kuar". Kire kena masuk satu badan dlm air sampai kepala la. Alamak! Aku tgk kwn sebelah aku ne tarik napas panjang2 pastu dia pn benamkan kepala. Pendek kata, sume budak la buat mcm tu. Aku tgk keliling da takde sapa, tinggal aku sorang. Aku try rendahkan diri dgn harapan derang tak nampak. Ada sekor tu nampak aje aku tak masukkan kepala, "Woi yg tu asal?". Aku pn dengan muka yg mcm ne konon nk adjust, "Abang, saya.. saya takut laut...", abang pn reply, "Ne bukan laut, ne tasik".....

2 comments: