Sunday 4 March 2012

Pernah Derma Darah?

Entry semalam emo kan? Aku kalo tulis entry sedih maknenye aku tengah nangis. Aku mmg kuat nangis sebab tu kalo pi majlis kenduri ke, potong jambul ke, aku elakkan pegang/sentuh/picit/potong/hiris bawang. Sbb nnti mencurah2 air mata aku. Kalo boleh duduk dekat2 bawang pn aku takmo. Tolong la masak tu kalo kurang2 kan bawang bole tak? Weh, bukan nk cite pasal bawang la... Ne nk cite pasal derma darah.

Dulu masa aku kecik2, aku mmg da pandai biologi da, sejak sekolah rendah lagi. Sebab aku ingat laei, hari pertama aku berpuasa, lapar nk pengsan, aku tido je satu hari, tido celah kosi rotan rumah nenek aku, bile tersedar aku nangis, pastu aku cube takutkan mak aku banyak kali dengan fakta "Mak, kena makan la, darah da kering ne". Betulkan? Masa tu bibir aku kering gile mengelupas sampai, so aku suspek ne mmg darah aku da abes. Sekarang aku da sedar kenapa aku tak jadi doktor...


Kan aku da kata, kumpul cop derma darah macam kumpul cop karaoke

First time aku derma darah 2004, masa tu kat kolej. Best weh, kalo universiti punya kan, derang offer macam2 goodies, makanan la, air kotak la. Macam mana aku bole terjebak ne, sbb ada sorang kawan aku tu (takle sebut nama sbb aku tau dia baca blog ne nnti dia mintak royalti) kitorng siap lawan sapa derma paling banyak. Aku rs aku da lama menang kot sbb dia macam da stop je. Dulu kalo tgk orang derma darah aku macam WOW, tere la korang, aku yg tak derma pn asik lapar je, cemana la kalo aku derma darah.

Masuk2 je bilik derma darah kena test darah jenis ape la sume kan. Mula2 sekali dia timbang berat, kalo kurus kena reject, ne selalunye atau lebih tepat laei aku mmg aku lulus cemerlang A+ la test ne. Next, test darah jenis ape, ne yg macam gune sepit kuku, dia kepit sket kulit kt jari ko, kepada sesapa yg tak pernah, bole la try amek sepit kuku mak ko, pi spet kulit dekat jari. Kulit ye bukak kuku, sbb kuku takle derma. Pung pang pung pang, nnti dia bitau darah jenis ape, aku B+, bertuah orang sama geng dengan aku sbb aku pemurah. Waktu amek tekanan darah (blood pressure) aku selalu hampir2 fail kat sini, "Dik bertenang dik". Aku mmg cam ne, selalu neves, so selalunye mmg tinggi la. So skill aku, time dia nk check tu aku tarik nafas dlm2 rasa cam nk tahan je napas, tapi kalo tahan nnti laei tinggi, so lepas kan perlahan2, mesti pass punya, Next stage, dia amek darah ko sket, nk test kandungan besi (kalo tak silap la, sbb aku bukan doktor), kes pertama aku pi, jururawat tu sengih2 la sbb hati mulia nk derma darah kan. pastu dia titikkan darah dalam sejenis cecair pastu darah ko patutnye tengelam, baru pass. Tapi utk kes aku, darah aku ne timbul berenang2 di permukaan, agak2 da boring baru dia turun kat dasar, lantas jururawat panggil doktor sbb kalo dia cite kat aku pn bukan aku tau, "Doktor, tengok darah ne... tapi... dia nampak sihat", doktor dan jururawat terus memandang aku. Woi woi nk kata aku gemuk la tu, cube tgk darah tu timbul, aku ne gemuk bukan sengaja tau tak. Tapi aku pass, yahoo. Tapi ada sekali tu, aku pi pn da lewat, doktor da lepak minum milo, aku degil nk gak derma, sekali lepas check aku gagal, kurang makan daging, sepatutnye aku yg menderma darah, tetapi sebaliknya mereka yg menderma ubat dekat aku.

Bile da baring kat katil tu, maknenye waktu menderma da semakin hampir, kire kalo aku hulur tangan kt barat, maknanya muka aku pandang timur, sampai senget2 leher aku pandang timur, sbb aku takut jarum, kalo aku tak takut jarum aku da jadi doktor (kes darah kering tu mungkin da lupe). Sebelum katil tu terbalik sbb senget sebelah, aku awl2 da mengaku "Saya takut jarum". Nnti jururawat bagi cam bola ke suruh ko genggam sbb dia nk carik kapilari. So masa ne aku selalu tanya, "Nampak tak?"..."Nampak tak?", mungkin jauh di fikiran jururawat tu, "Aku amek darah kt molot dia ne karang baru tau..". Ada sorang jururawat tu, dia cakap, "Kalo awk selalu buat kerja rumah, pegang lesung batu, senang nampak..", oleh kerana dia hebat cubaan mencocok sekali je so aku amek kata2 dia maknenye aku selalu buat keje rumah. Tak sakit pn sbb dia bius da pn. Nnti derang suruh genggam bola laei supaya cepat penuh, so selalunye, bile da darah flow out, rasa cam tangan tu sejuk2 pastu rs lenguh2, tapi sbb kalo aku tak terus kan genggam nnti derang kata aku da tua pn malas, so aku gigih gak main2 bola tu. Aku mmg jenis neves kan, so tak sampai 5min beg darah aku da penuh. Time nk cabut kuar benda alah tu dari tangan tak sakit pn (sbb da sejuta kali aku pi pn aku tak penah tengok ape dia.. jarum la kot). Lepas derma kena baring dalam 10min nak kasi ko stable. So masa baring ne la tgk2 org sebelah, tengok beg darah dia, tengok org yg beratur, tengok lepas ne dpt makan ape, sbb selalunye mmg ada makan free.

[Chop Chop pi buat air milo jap, lapar teringat milo derma darah]

Lepas jarum cabut tu, jururawat suruh tekan tempat cucuk tu, tapi bukan la tekan sampai nk patah tangan, agak2 da tak kuar tu da bole tampal plaster. Tapi ada satu kali tu, lepas derma, bole pulak gatal2 pi singgah check kesihatan kt booth ape menda ntah. Da le tu, pi amek tekanan darah dekat tangan yg derma tu, sudahnye lebam da macam aku kongsi jarum suntikan da kejanya. Woi, tak reti nk check takyah ar bukak booth....

Pengalaman paling aku ingat la, ada satu kali tu, sapa derma siap dapat prepaid Digi free, aku pn pegi la lepas kelas dengan makhluk yg sama suka lawan derma darah dengan aku. Process sama seperti di atas. Tapi, kali ne dekat dewan besar, lepas derma, 10mins baring guling2 atas katil derma darah tu, budget nak bangun la sbb da ok... sekali aku rasa pitam nk pengsan, terus jururawat papah aku kt kerusi dewan, baringkan aku, selimutkan aku dengan selimut kaler putih. Aku rasa mcm nk muntah, sejuk satu badan, berpeluh2, tak bole bukak mata, telan air liur pn tak bole, tak bole gerak la rasa, tapi aku dengar la org cakap. Mesti orang yang lalu lalang ingat aku da mati terkorban masa derma darah. Lama jugak kot, da okay balik bilik sambung tido. Tengok2 rupanya dia amek lebih, 50ml. Mungkin yg aku iklas cume 300ml je, so prepaid free tu hilang macam tu ja. So sampai sekarang aku mmg ckp siang2, 300ml je eh, sampai aritu ada satu hospital swasta tu, aku pi walk in ja, dia terus reject sbb dia kata sket sgt, 300ml tu pn darah jugak kan, berkira la diorang ne, takmo sudah la!

Korang yg layak tapi tak pernah derma tu, layak macam bole sedut darah dr dua2 sendi tangan dan kaki tu, sila2 la pi derma tak baik kedekut. Org kata nnti gemuk: tipu, tengok aku kurus ja, ko jgn makan Vit B Complex yg derang bg tu. Ada banyak kebaikannye, contohnye tgk bawah ne. Tapi aku ikhlas....



Nak entry panjang kan? Nah amek..

6 comments:

  1. sayaPendermaJuga4 March 2012 at 21:25

    aku ingat yang lengan ko lebam giler, baru nak declare menang tanpa bertanding, tengok2 tak insaf lagi
    3 tahun lagi kita belek buku masing2 hokay..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha ko ingat tak yg aku pengsan?

      Delete
    2. SayaPendermaJuga4 March 2012 at 21:37

      ingat..haha.. tu pon lawak gak.. muka pucat-pucat.. sampai aku pon rasa nak panggil ambulan (padahal dokter bersepah kan)

      Delete
    3. Orang ingat aku da mati

      Delete
  2. aku mcm kenal je kwn ko yg lawan sape derma paling byk, mel. haha. "mak, kene mkn la...drh dh kering" klaka gler, ok. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahhahaha ko kensalam kawan aku tu bole? Da lama aku tak nampak tiset Banzai dia hahaha

      Delete